[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
قوانین::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست
:: افزایش ۲۴ برابری جمعیت سالمندان طی یک قرن
:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
:: نگرانی‌ها از حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان
:: راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲
:: قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط نیاز به اصلاح دارد
:: از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت
:: ۱۶ ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان دعوت شدند توسط · منتشر شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ · بروز رسانی شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ بانوان بسکتبال با ویل
:: احتمال شناسائی بیماری آلزایمر ده سال پیش از بروز علائم
:: مرکز عملیات هوشمند اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود
:: تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان
:: نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی برگزار می‌شود
:: ما با هم به رویاهامان می‌رسیم
:: پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
:: قابلیت جدید گوگل پلی به یافتن سریع اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای افراد کم‌توان کمک می‌کند
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست ::
 | تاریخ ارسال: 1402/8/27 | 
مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
سالمندی، رویه‌ای تک بعدی نیست. شیوه زندگی متفاوتی می‌طلبد که با شرایط فرد سازگار باشد. در این میان، شرایط جسمی و روحی فرد تغییر کرده و برنامه زندگی‌اش دچار دگرگونی شده است.

سالمندان یا بازنشسته‌اند و درآمد کمتری نسبت به گذشته دارند، یا شغل و درآمدی ندارند، نیاز بیشتری به مراقبت و توجه دارند، نقش‌های گذشته را ایفا نمی‌کنند و مجموع این همه، احساس بیهودگی را به آنان می‌دهد. پیامد رفتار ناصحیح با این قشر، افسردگی آنان و مشکلات بیشتری است که برای خود، خانواده و جامعه رقم می‌زنند. ناگفته پیداست که سلامت و نشاط سالمندان تاثیر زیادی بر سلامت محوری جامعه دارد. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش جمعیت سالمند در کشور، ضرورت سرعت دادن به برنامه‌ریزی برای این گروه حس می‌شود اما با این وجود، هنوز چه در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگسازی و چه در زمینه ارائه خدمات مورد نیاز این گروه، فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است.   سالمندان و فضاهای شکننده دکتر حسن حسینی جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران به ایران ۷ می‌گوید: «متاسفانه در کشور ما بازنشستگی در سن پایین است. تمایل به بازنشستگی هم نشان می‌دهد که فضاهای کاری ما به‌قدری شکننده است که برخی از افراد ترجیح می‌دهند از فضای کاری خود دور شوند و نفس راحتی بکشند یا ترجیح می‌دهند که برای خودشان و با سرمایه خودشان کار کنند تا در فضای کاری و دولتی ادامه فعالیت دهند درحالی‌که در کشورهایی مانند فرانسه یا کشورهای اسکاندیناوی، روند سالمندی و سن بازنشستگی از ۶۷ سال به بالاست. انگیزه‌ای که دولت‌ها برای این افراد رقم می‌زنند و آنان را موثر در تشکیلات و تصمیمات کشور می‌دانند، باعث می‌شود که در حوزه‌های کاری خود بمانند و احساس رضایت و کارآمدی داشته باشند درحالی‌که در کشور ما بالعکس به خاطر مشکلات معیشتی، استرس و نداشتن استاندارد‌های رفاهی در زمینه‌های مختلف، احساس موثر نبودن حتی در سنین میانسالی اتفاق می‌افتد و افراد فکر می‌کنند تحمل فضا را ندارند و از محیط کار بیرون می‌آیند. در سنین سالمندی هم اغلب به این فکر می‌کنند دیگر از ما گذشته و منتظر مرگ می‌شوند. این به آن معنی است که اگر ساختار تشکیلاتی و تصمیمات لازم در این راستا نباشد با مشکل مواجه می‌شویم. برای ارائه خدمات سالمندی در تمام سطوح باید نیروی انسانی متخصص فراهم باشد در حالی که تعداد متخصصان رشته سالمندی در کشور از تعداد انگشتان دست هم کمتر است.» متاسفانه در کشور ما بازنشستگی در سن پایین است. تمایل به بازنشستگی هم نشان می‌دهد که فضاهای کاری ما به‌قدری شکننده است که برخی از افراد ترجیح می‌دهند از فضای کاری خود دور شوند و نفس راحتی بکشند یا ترجیح می‌دهند که برای خودشان و با سرمایه خودشان کار کنند تا در فضای کاری و دولتی ادامه فعالیت دهند درحالی‌که در کشورهایی مانند فرانسه یا کشورهای اسکاندیناوی، روند سالمندی و سن بازنشستگی از ۶۷ سال به بالاست. او با اشاره به اینکه طبق آمار  حدود ۸۰ درصد سالمندان دنیا در کشورهای در حال توسعه ساکن هستند، خاطرنشان می‌کند: در ایران بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۸۵ حدود ۵ میلیون نفر بیش از ۶۰ سال سن دارند. ارائه خدمات پاره‌وقت به سالمندان سبب می‌شود تا آنان کمتر به خانه سالمندان سپرده شوند. به گفته این جامعه‌شناس از مسائل مهم دوره سالمندی می‌توان بیماری‌های قلبی و عروقی، زمین خوردن‌های پی در پی، پوکی استخوان و شکستگی را عنوان کرد که می‌توان در این بخش از مربیان و پزشکان طب سالمندی کمک گرفت یا از مراکزی که در این زمینه کار کرده‌اند و تجربه دارند. مدتی است که تحصیل در طب سالمندی در کنکور لحاظ شده و تا حدودی نیز مشخص است که در این رشته کار صورت می‌گیرد اما کار در این حد رضایت بخش نیست. او می‌گوید: «در سال ۱۳۷۵ طرحی در کشور بود که مطابق با آن افراد بالای ۶۰ سال که نیاز به حمایت داشتند، زنان بی‌سرپرست و از کارافتادگان سالمند، از طریق کمیته امداد و بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گرفتند. البته این طرح تا مدتی دوام داشت اما ظاهرا متوقف شده است. متاسفانه در جامعه سالمندان محزون داریم که خیلی وقت‌ها از سوی مسئولان و مردم درک نمی‌شوند. باید مجلس سیاست‌هایی را اجرا کند که سالمندان بهتر زندگی کنند مثل تامین نیازهای اولیه این قشر ازجمله مسکن. در این صورت جمعیت سالمند امیدوار به زندگی خواهیم داشت.» دکتر حسینی به نکته سالم پیر شدن هم اشاره می‌کند: «به نظر من یک سالمند باید خودش حواسش به سلامت جسم و روح باشد. معاشرت با خانواده و فامیل و دوستان، دوری از استرس، ورزش‌های مناسب و تغذیه مناسب به سلامت در دوران سالمندی کمک می‌کند. اینکه خوب استراحت کنند و از استرس دور باشند و آن را مدیریت کنند، در عین حال حتما ورزش را در برنامه روزانه‌شان داشته باشند، می‌تواند دوره سالمندی خوبی را برای‌شان رقم بزند. سالم پیر شدن بسیار مهم است. برای این منظور از دوره‌های قبل باید به فکر بود.  به نظر می‌رسد سرمایه جسمانی خیلی مهم است؛ یعنی چه باید انجام دهیم که در آینده سالمندی باشیم که از نظر جسمانی حداقل مشکلات را داشته باشیم. برای مثال سبک غذا خوردن در دوره جوانی خیلی مهم است. نکته دوم، به روز نگه داشتن علم و دانش است. یک سالمند به هیچ عنوان نباید خودش را بازنشسته در نظر بگیرد بلکه همچنان باید فعال باشد و در کارهای مختلف حضور پیدا کند. همچنین باید یک پس‌انداز اقتصادی قابل قبول داشته باشد تا وقتی به دوره سالمندی می‌رسد یک پشتوانه قوی داشته باشد. البته مهم‌ترین بخش، پشتوانه عاطفی است که باید سالمند ارتباطات عاطفی خود را حفظ کند. ارتباطاتی که افراد در دوره قبل از سالمندی برای خودشان برقرار می‌کنند یک بانک معنوی و عاطفی است که در آینده و هنگام نیاز قابل برداشت است.»   شتاب بالای رشد جمعیت سالمندان محمدتقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سن سالمندی به ایران ۷ می‌گوید: «از نظر علمی سن سالمندی بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی ۶۰ سال به بالاست. البته برای سالمندی تقسیم‌بندی‌های مختلفی وجود دارد و این تقسیم بندی که عنوان شد نوع تقویمی است؛ یعنی براساس سن فرد، سالمندی وی را تعیین می‌کنیم. ولی مسلم است که سن فیزیولوژیک و سن تقویمی هر فردی ممکن است بر هم منطبق نباشد برای مثال سن فیزیولوژیک یک فرد ۵۰ ساله ممکن است پیر‌تر یا جوان‌تر از ۵۰ سال باشد. ما دوست داریم که حداقل سن فیزیولوژیک و سن تقویمی بر هم منطبق باشد و فرد از سن خود پیر‌تر نباشد.» او خاطرنشان می‌کند: «با توجه به اینکه امید به زندگی خانم‌ها در کشور ما بیشتر است بنابراین در آینده تعداد خانم‌های سالمند زیادی خواهیم داشت و اگر آنان روی سلامت خود دقت نکنند در آینده دچار مشکل خواهند شد. بنابراین توصیه می‌کنیم تمام افراد بزرگسال و میانسال برای ارزیابی به کلینیک‌های سالمندی مراجعه کنند. به این ترتیب کسانی که نیازمند به بررسی بیشتر هستند خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.» به گفته دکتر جغتایی، در سال ۱۳۸۷ اولین کلینیک تخصصی دانشگاهی سالمندی در بیمارستان طالقانی راه‌اندازی شده است که هدف آن ارائه خدمات به سالمندان و همچنین افراد بزرگسال در مرحله قبل از سالمندی است. ایجاد این کلینیک تخصصی سالمندان تدبیری برای ارتقای سلامت سالمندی در جامعه بوده است. در این کلینیک تخصصی افراد مورد ارزیابی کامل سالمندی قرار می‌گیرند ضمن اینکه به یکسری از سندرم‌ها و مشکلات شایع سالمندی مثل اختلال خواب، افسردگی، مشکلات حافظه، مشکلات عضلانی اسکلتی مثل پوکی استخوان توجه ویژه می‌شود و ضمن بیان توصیه‌های ضروری، درمان‌های مختلف برای بیماری‌ها نیز به مراجعان ارائه می‌شود. علاوه بر این برای اولین‌بار در کشور، کلینیک طب سالمندان در بیمارستان شریعتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد شده است و سالمندان می‌توانند برای دریافت خدمات پزشکی به این بیمارستان مراجعه کنند. با توجه به اینکه امید به زندگی خانم‌ها در کشور ما بیشتر است بنابراین در آینده تعداد خانم‌های سالمند زیادی خواهیم داشت و اگر آنان روی سلامت خود دقت نکنند در آینده دچار مشکل خواهند شد. بنابراین توصیه می‌کنیم تمام افراد بزرگسال و میانسال برای ارزیابی به کلینیک‌های سالمندی مراجعه کنند. به این ترتیب کسانی که نیازمند به بررسی بیشتر هستند خدمات لازم را دریافت خواهند کرد. او با اشاره به اینکه رشد جمعیت سالمندی در جامعه ما زیاد است و تخمین زده می‌شود که تا ۲۰ سال آینده جمعیت سالمند بالای ۱۵درصد باشد، به این نکته می‌پردازد که این جمعیت مانند دوران کودکی نیاز به مراقبت بیشتر دارند: سالمندان و کودکان دو گروهی هستند که نیاز بیشتری به توجه، تفریح و مراقبت دارند چون در سیستم حرکتی دچار مشکل می‌شوند و توانایی‌های حرکتی آنان محدود می‌شود. درواقع افراد سالمند بیشترین خدمات توانبخشی را نیاز دارند. آنان در کنار مسائل عاطفی دچار بیماری‌های سخت هم می‌شوند که باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند. از سویی، هزینه زندگی هم مطرح است. سالمند علاوه بر امرار معاش، قرار است خود، خانواده و نوه خود را هم شاد کند. در جامعه ما این موضوع نادیده گرفته می‌شود و این گروه از حداقل حقوق برخوردارند. در کشوری مانند ژاپن ۲۰درصد مردم سالمندند اما این قشر در رفاه هستند. در کشوری مانند سوئد ساختار‌های خدمات رسانی را بالا برده‌اند و اگر فردی مثلا پزشک بود، سالمند شد و دیگر حق نداشت که طبابت کند به او اجازه می‌دهند که در رشته دیگری مهارت کسب کند تا در دوره سالمندی فرد بیهوده‌ای به حساب نیاید و عضو موثری در جامعه باشد. برخی از این افراد به صورت داوطلبانه در موسسات خیریه کار می‌کنند و خود را همچنان جزو مجربین می‌بینند. می‌توان از تجربیات این کشورها در حوزه‌های مختلف مربوط به سالمندان استفاده کرد.   طب سالمندی، ضرورتی که باید جدی گرفته شود دکتر فرشاد شریفی، محقق و دبیر مرکز تحقیقات سلامت سالمندان علوم پزشکی تهران درباره طب سالمندی به ایران ۷ می‌گوید: «طبی که روی افراد بالای ۶۰ سال و مشکلات چند ارگانیکی سالمندان کار می‌کند، طب سالمندی است. بر این اساس، به فرد سالمند به صورت جامع نگاه می‌شود به این صورت که وقتی مشکل و بیماری فرد مشخص می‌شود، به نحوی دارو را برای او تجویز و ترکیب می‌کنند که عوارض و تداخل نداشته باشد. همچنین در جریان درمان به جنبه‌های اجتماعی، روانی و اقتصادی نیز توجه می‌شود. در این بخش هرچه ارتباطات و حمایت‌های اجتماعی سالمند بیشتر باشد انگیزه او بیشتر و شکسته شدن و گوشه‌نشینی او نیز کمتر خواهد شد. می‌توان این طور گفت که اگر جامعه‌ای سالم باشد سالمندان سالمی هم خواهد داشت. مردم در جامعه سالم‌تر، سالمندی موفقی هم خواهند داشت و سالمندان پویا‌تر خواهند بود. مثلا جمعیت سالمند کشور سوئد در ۲۰ سال اخیر دو برابر شده، اما هزینه‌هایش کاهش یافته است. این بدین معنی است که سالمندانش سالم هستند. کشور ما فعلا جا دارد تا ۵ الی ۱۰ سال دیگر به این جایگاه برسد.» دکتر شریفی که دیپلم سالمندی و اپیدمیولوژی سالمندی دارد، به روند سالمندی اشاره می‌کند: «با افزایش سن، فرآیند سالمندی به‌تدریج صورت می‌گیرد. تا سن ۲۵ سالگی افزایش ظرفیت‌های حیاتی صورت می‌گیرد و بعد از ۳۰ سالگی به‌تدریج ظرفیت‌های حیاتی با شیب ملایم کاهش می‌یابد. مثل شرایط خانم‌ها در دوران یائسگی که میزان از دست دادن کلسیم زیاد است و این در صورت بی‌توجهی منجر به پوکی استخوان می‌شود. اگر در سال‌های جوانی روند استرس، استفاده از ظرفیت‌های حیاتی، تغذیه و سبک زندگی درست باشد، مطمئنا سالمندی خوبی در انتظارمان خواهد بود. به عبارتی اگر ظرفیت‌های حیاتی در جوانی کاهش یابد، در سالمندی با مشکلات عدیده مواجه خواهیم بود، یعنی هرچقدر در جوانی و میانسالی ظرفیت‌های حیاتی زیاد داشته باشیم، در سالمندی احتمال بیماری کمتر است و سالمندی موفقی خواهیم داشت. برای مثال، هر چه در کودکی و جوانی فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشیم و برنامه غذایی‌مان حاوی ویتامین د و کلسیم باشد، تراکم استخوان بیشتر می‌شود.» در خیلی از کشورها کلینیک سالمند دارند. مشکلات سالمند را به صورت جدی دنبال و وضعیت سلامت آنان را ارزیابی می کنند تا خدمات مناسب به فرد داده شود. اما در کشور ما طب سالمندی در آغاز راه است. ۱۲ نفر از رزیدنت‌ها در حال گذراندن دوره‌های این شاخه از پزشکی هستند. البته هنوز در جامعه طب سالمندی به صورت یک رشته در دانشگاه تدریس نمی‌شود و پزشکان پس از دوره پزشکی، دوره دو سال و نیمه‌ای را می‌گذرانند تا با مسائل سالمندی آشنا شوند. او درباره طب سالمندی می‌گوید: «وقتی افراد به سنین سالمندی می‌رسند، تغییراتی در بخش‌های مختلف بدن آنان ایجاد می‌شود مثل تغییر خلق‌وخو، تغییر الگوی مصرف غذا، تغییر ساعت و مدت خواب و بیداری و همچنین ابتلای همزمان به چندین بیماری. درواقع در کلینیک‌های تخصصی طب سالمندان، بسیاری از بیماری‌های شایع سالمندان مانند فشارخون، دیابت، افزایش چربی خون، کم‌کاری تیروئید، پوکی استخوان، آرتروز، افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب، مشکلات ادراری، اختلالات حافظه که شایع‌ترین آن بیماری آلزایمر است، مشکلات تغذیه‌ای و بسیاری موارد دیگر شناسایی و برای درمان آن اقدام می‌شود. حسن کلینیک‌های سالمندی در این است که سالمند به‌جای مراجعه به پزشکان مختلف برای درمان انواع بیماری‌ها، در بدو ورود به کلینیک سالمندان، از سوی پزشک متخصص سالمندان  ویزیت و  از همه این بیماری‌ها غربالگری می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های متخصصان طب سالمندان با دیگر متخصصان پزشکی این است که متخصص طب سالمندان به همه جنبه‌ها درباره یک بیمار نگاه می‌کند و در نتیجه دید جامعی نسبت به وضعیت بیمار دارد. در خیلی از کشورها کلینیک سالمند دارند. مشکلات سالمند را به صورت جدی دنبال و وضعیت سلامت آنان را ارزیابی می کنند تا خدمات مناسب به فرد داده شود. اما در کشور ما طب سالمندی در آغاز راه است. ۱۲ نفر از رزیدنت‌ها در حال گذراندن دوره‌های این شاخه از پزشکی هستند. البته هنوز در جامعه طب سالمندی به صورت یک رشته در دانشگاه تدریس نمی‌شود و پزشکان پس از دوره پزشکی، دوره دو سال و نیمه‌ای را می‌گذرانند تا با مسائل سالمندی آشنا شوند. در حال حاضر ۱۱۰ نفر در کشور در زمینه طب سالمندی در برخی از بیمارستان‌ها به صورت عملی کار می‌کنند که باز هم می‌توان گفت کاملا موفق نیست چون این افراد نیاز به یک تیم درمانی دارند تا بهتر به نتیجه برسند. هم اکنون در سه بیمارستان ضیاییان، رسول اکرم(ص) و طالقانی، کلینیک جامع سالمندی و حافظه فعال است و خدمات بستری هم ارائه می‌شود. طب سالمندی در فرانسه در سال ۲۰۰۴ شروع شد. در فرانسه، تمام خدمات سالمندی مثل آموزش مسائل اجتماعی و مالی در دست دولت است و از این ناحیه حمایت می‌شود. ایران از سال ۲۰۱۱ وارد عرصه استفاده از طب سالمندی شد و هنوز با استاندارد‌ها فاصله داریم. هر چقدر مردم و دولتمردان در این بخش بیشتر حساس شوند و احساس نیاز و ضرورت کنند، زود‌تر از زمان مقرر به نتایج درخشانی در عرصه طب سالمندی نزدیک می‌شویم.» او خاطرنشان می‌کند: «در برخی از فرهنگسرا‌ها کانون‌جهان‌دیدگان را داریم و افراد سالمند دور هم جمع می‌شوند و با توجه به توانمندی‌های خود در سازمان‌های غیر دولتی و کارهای عام المنفعه مشارکت می‌کنند. اماکنی از این دست باعث می‌شود که سالمندان احساس بیهودگی و از کار افتادگی و جاماندگی نکنند و تجربیات خود را به جامعه منتقل کنند. هرچه احترام و ارتباطات اجتماعی در خانوده نسبت به سالمندان بیشتر باشد جامعه بیشتر نشاط و شادی را به همراه خواهد داشت.» دکتر شریفی به موضوع دبیرخانه شورای عالی سالمندان هم اشاره می‌کند: «در برنامه توسعه پنجم، دبیرخانه شورای عالی سالمندان را داشتیم. وزارت‌های بهداشت و رفاه، اعضای آن هستند و رئیس جمهوری ریاست این شورا را بر عهده دارد. در صورت فعال شدن این شورا، می‌توان برنامه‌های کلان کشوری درباره سالمندی را اجرایی کرد. باید ببینیم چرا این وعده هنوز محقق نشده است. اگر این شورا فعال شود و ضرورت توجه به سالمندان در این بخش مهم دیده شود، مطمئنا طرح‌های خوبی در این زمینه نوشته و اجرا خواهد شد و این به توسعه فرهنگ توجه به سالمندان کمک شایانی خواهد کرد.»
https://emri.tums.ac.ir/EHRC/Item/۳۱۲۲?AspxAutoDetectCookieSupport=۱
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: شورای عالی سالمندان ؛ طب سالمندی | کلینک جامع سالمندی و حافظه فعال ؛ کانون جهان دیدگان | بازنشستگان | وزارت بهداشت و رفاه | بازنشستگی زود هنگام |
دفعات مشاهده: 1742 بار   |   دفعات چاپ: 67 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660