[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
پیوندها::
قوانین::
::
روزشمار
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
:: مطالبات معلولان از دولت آینده
:: موتورسواران، دست انداز فضای مناسب‌سازی شده
:: کودک‌آزاری؛ رتبه اول تماس با اورژانس اجتماعی
:: مهلت ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایگاه‌های تابستانی تا اول تیر/شروع فعالیت از ۵ تیر
:: «دوشنبه های سالمندی» از سر گرفته می‌شود/خدمات روانشناسی پساکرونا
:: سردار رحیمی:مشاوره و مددکاری کلانتری ها باید فعال، پویا و تاثیرگذار باشند
:: کودکان مناطق محروم از ادامه تحصیل مجازی بازنمانند
:: مدیریت سوگ به اندازه مدیریت کرونا حائز اهمیت است
:: کرونا در چه صورت برای سالمندان خطرناک نیست
:: تلفن گویا ۱۵۶۹ جهت اطلاع رسانی کرونا راه‌اندازی شد
:: ابلاغ اعتبار ۱۰۰ میلیاردی برای تجهیز هنرستان‌ها
:: وضعیت بیمار کرونایی به خانواده او اطلاع‌رسانی می‌شود
:: دستور وزیر بهداشت برای نگرفتن پول از بیماران کرونایی در مراکز درمانی
:: راهنمای « محافظت و نحوه مقابله با ویروس کرونا در افراد دارای ناتوانی و معلولیت »، پاسخگوی نیازهای معلولان و مراقبان آنان در قرنطینه خانگی اس
:: برنامه‌ ریزی مدیریتی بیمارستان روانپزشکی رازی برای عبور از کرونا
:: درخواست بازنشستگان تامین اجتماعی از رهبر انقلاب
:: از مفهوم مسئولیت اجتماعی برای در خانه ماندن تا لزوم برداشتن انگشت اتهام از روی بیماران کرونا
:: معرفی کتاب؛ از رویا تا واقعیت
:: پیام رئیس سازمان بهزیستی به مناسبت روزهای جهانی سندرم داون و آگاه‌سازی
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: موتورسواران، دست انداز فضای مناسب‌سازی شده ::
 | تاریخ ارسال: 1400/3/29 | 

موتورسواران، دست انداز فضای مناسب‌سازی شده


تهران - ایرنا - فضاهای باز و مناسب‌سازی شده و رمپ‌ها در معابر قرار بوده تردد سالمندان، زنان باردار، بیماران و افراد معلول را ساده‌تر کند اما هر بار که پیاده‌رویی عریض با موزاییک‌های صاف یا رمپی در جایی احداث می‌شود، متاسفانه به جولانگاه موتورسواران تبدیل می‌شود.

هر بار که پیاده‌رویی عریض با موزاییک‌های صاف یا رمپی در جایی احداث می‌شود، این موتورسواران با ویراژهای وحشتناک و صدای اگزوز گوشخراش هستند که اول از همه سر و کله‌شان پیدا می‌شود و آسایش را از مردم سلب می‌کنند. بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور که بیش از دو میلیون دستگاه آن در تهران تردد می‌کنند، به کابوسی برای رهگذران تبدیل شده‌اند.

جای‌جای سطح پیاده‌روها می‌توان میله‌هایی را مشاهده کرد که به‌منظور جلوگیری از تردد موتورسواران یا جلوگیری از پارک خودروهای متخلف در پیاده‌رو نصب شده‌اند. هرچند که تخلف‌های پی‌درپی موتورسواران داد مردم به ویژه رهگذران را درآورده است اما موتورسواران همواره به بهانه‌هایی مانند وضعیت معیشتی پایین از زیر دست قانون، پلیس و انضباط شهری قسر درمی‌روند.

می‌توان گفت بخش عمده‌ای از بی‌نظمی شهری امروز به ویژه در پایتخت تا حد زیادی به‌خاطر تخلف‌های بی‌شمار موتورسواران است.

تجاوز موتورسواران به حریم‌شهری موجب شده تا متاسفانه برخی شهروندان تمایلی به ایجاد رمپ نداشته باشند. نمونه آن را می‌توان در حادثه درگیری با جانباز بابلسری یافت که این جانباز براساس حقوق شهروندی خود خواستار ایجاد رمپ نزدیک خانه‌اش بود و همسایه‌ها به‌خاطر نگرانی از تردد موتورسواران و سر و صدای آنها مخالف آن بودند و اگرچه دست آخر از جانباز دلجویی و رمپی ایجاد شد اما مساله نگرانی از موتورسواران به‌طور کلی حل‌نشده باقی ماند.

سحر مادری که دارای معلولیت است، در این‌باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: ماموران راهنمایی و رانندگی همه‌جا هستند اما بارها دیده‌ام که نسبت به موتورسواران راحت می‌گیرند. البته شاید هم کار از کار و گذشته و سختگیری پلیس‌ها دردی را درمان نکند چون چند روز پیش دو مامور راهنمایی و رانندگی را دیدم که مقابل کوچه‌ای با تابلوی «ورود ممنوع» ایستاده بوده‌اند و به موتورسواری متخلفی که قصد ورود به کوچه را داشت، تذکر دادند اما موتورسوار بدون اعتنا به آنها وارد کوچه شد و حتی تلاش پلیس برای متوقف کردن موتورِ در حال حرکت با دستانش و دویدن پشت سر آن، بی‌نتیجه ماند.

وی اضافه می‌کند: بارها با ویلچر با کمک همراه در حال عبور از پیاده‌رو بودم که موتورسواری از کنارم رد شده و حتی از اینکه چرا عرض پیاده‌رو را اشغال کرده‌ام، با داد و فریاد شکایت کرده است.

محمد، سالمندی که سالهاست به علت کهولت سن با عصا قدم می‌زند نیز به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تعداد پیاده‌روهای با سطح صاف برای منِ پیرمرد چندان زیاد نیست اما هربار که برای کاری در پیاده‌رو قدم می‌زنم، ویراژ موتورسواران در اطرافم کلافه‌ام می‌کند و می‌ترسم که به من بزنند.

وی می‌افزاید: هر دفعه که در خیابان راه‌ می‌روم از ترس موتورسوارها آرامش ندارم و هر بار که موتوری از کنارم رد می‌شوم چشمانم را از ترس می‌بندم.

کیف‌قاپی موتورسواران متخلف، عاملی برای مانع‌تراشی در پیاده‌روها

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور در این‌باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: پیش از این با نیروی انتظامی در این رابطه صحبت‌هایی انجام شده است. اما مساله این است که با نصب میله‌ها از میزان موارد دزدی کاهش کاسته می‌شود. موتورسواران که کیف‌قاپی می‌کنند از پیاده‌روها فرار می‌کنند اما به خاطر این مساله نمی‌توان از حق افراد دارای معلولیت و همه شهروندانی که می‌خواهند ترددی آسوده داشته باشند، گذشت.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرائی می‌افزاید: ویلچر نمی‌تواند از بین میله‌های نصب شده در پیاده‌روها عبور کند البته در سال‌های اخیر شهرداری، فضای ویلچری میان میله ها قرار داده است اما در کل وجود موتورسواران در پیاده‌رو مانعی برای تردد راحت و ایمن عابران است.

وی اضافه کرد: به ویژه افرادی که ناتوانی جسمی دارند، تردد موتور با سرعت زیاد تعادل جسمی آنها را به هم می‌زند یا اینکه شخص به زمین می‌افتد چون آمادگی ندارد که موتورسوار از کنار او عبور کند. همچنین هنگامیکه سالمندان از فضاهای پیاده استفاده می‌کنند، رفت و آمد موتورسواران مشکلاتی برای آنان ایجاد می‌کند یا ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی موتورسواران، تصادفی رخ دهد و به رهگذران آسیب وارد شود.

نابینایان و چالش موتورسواران

 رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور می‌گوید: نابینایان نیز در گذر از پیاده‌روها و برخورد با موتورسواران مشکلات خاص خود را دارند. آنها موتورسواران را نمی‌بینند یا اینکه موتورسوار متوجه نمی‌شود که فرد نابینا است.

مومن‌سرائی می‌افزاید: بحث موتورسواران از وظایف نیروی انتظامی است و از آن نهاد درخواست داریم نظارت بیشتری بر موتورسواران داشته باشند چراکه رهگذران به ویژه افراد دارای معلولیت، جانبازان و سالمندان برای تردد در پیاده‌روها نیاز به امنیت‌خاطر دارند.

کمپینی برای موتورسواران

در حال حاضر کمپین «موتورسوار خوب» در تهران به‌راه افتاده است. در این کمپین پلیس راهور همیار شهرداری تهران است. یکی از اهداف این کمپین عدم حضور موتورسواران در در پیاده رو و احترام به حقوق عابران پیاده است. در این طرح از موتوریاران استفاده می‌شود.  طبق این طرح برای جلوگیری از ایجاد تنش و فرهنگ‌سازی از موتور سواران متخلف خواسته می‌شود که بین توقیف موتور خود و پوشیدن کاور و در اختیار گرفتن علامت «ایست» جهت کمک کردن به پلیس‌ها یکی را برگزینند.

با توجه به اینکه این کمپین در مراحل قبلی نیز اجرا شده است، به‌نظر می‌رسد آنچنان که باید نتوانسته در نیل به هدف خود موفق باشد و از سوی دیگر اجرای این طرح فعلا فقط در تهران صورت می‌پذیرد.

معیشت، ابزاری در دست موتورسواران برای توجیه بی‌نظمی

موتورسیکلت‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران به دلایل متعددی مانند شرایط اقتصادی و معیشتی، هزینه کم نگهداری و امکان ورود به مناطق طرح ترافیک بدون پرداخت هزینه‌ای مورد اقبال و استفاده عده زیادی از مردم قرار گرفته‌اند. با این وجود مقررات سفت و سختی که بتوان تخلفات آنها را کنترل کرد، اجرا نمی‌شود. بارها دیده شده است که موتورسواران حتی جلوی چشم پلیس، چراغ قرمز را رد کرده‌اند یا بی‌محابا وارد پیاده‌روها و ترس عابران شده ‌اند.

به نظر می‌رسد دست نیروی انتظامی در مقابله با موتورسواران بسته است و راهکاری جدی در این زمینه وجود ندارد و مسائل معیشتی به عنوان ابزاری توجیه‌کننده در دست موتورسواران‌ متخلف است تا به بی‌نظمی‌های خود ادامه دهند و انضباط شهر را به هم بزنند. فضاهای عمومی شهر به ویژه فضای مرکزی، احساس ناتوانی و ناایمنی را به رهگذران القا می‌کند و موتورسواران به راحتی به حریم پیاده‌رو تجاوز می‌کنند.

سختگیری در صدور گواهینامه راهی برای برخورد با متخلفان موتورسوار

متاسفانه رَمپ‌های معلولان و پیاده‌روها، جولانگاه موتورسواران شده است و ویراژ موتورها در این فضاها، بلای جان تمام رهگذران دارای ناتوانی و حتی سالم شده است. توقیف موتورها و انتقال آنها به پارکینگ از جمله سخت‌ترین شیوه‌های برخورد با تخلف موتورسواران است.

اما به‌نظر می‌رسد برخورد با موتورسواران متخلف به برنامه‌ریزی‌های منسجم و جدی‌تری نیاز دارد. سختگیری در صدور گواهینامه برای موتورسواران شاید بتواند در این مساله تاثیرگذار باشد هرچند که از نقش مهم فرهنگ‌سازی و مسائل معیشتی نیز در این‌باره نمی‌توان غافل ماند.

از: سادات حسینی خواه

https://www.irna.ir/news/۸۴۳۶۷۳۹۳
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: فضای مناسب سازی شده | معلولان | راهنمایی و رانندگی | رمپ های معلولان | موتورسواران متخلف تردد را ویلچر | موتورسواران |
دفعات مشاهده: 983 بار   |   دفعات چاپ: 166 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4447