[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
قوانین::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست
:: افزایش ۲۴ برابری جمعیت سالمندان طی یک قرن
:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
:: نگرانی‌ها از حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان
:: راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲
:: قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط نیاز به اصلاح دارد
:: از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت
:: ۱۶ ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان دعوت شدند توسط · منتشر شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ · بروز رسانی شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ بانوان بسکتبال با ویل
:: احتمال شناسائی بیماری آلزایمر ده سال پیش از بروز علائم
:: مرکز عملیات هوشمند اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود
:: تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان
:: نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی برگزار می‌شود
:: ما با هم به رویاهامان می‌رسیم
:: پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
:: قابلیت جدید گوگل پلی به یافتن سریع اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای افراد کم‌توان کمک می‌کند
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: هشدار در مورد افزایش حاشیه نشینی ::
 | تاریخ ارسال: 1398/6/12 | 
مسئولین حاشیه نشینی و آسیب‌های ناشی از آن را مسئله جدی نمی‌بینند

هشدار در مورد افزایش حاشیه نشینی
 

سلامت نیوز:کارشناسان بر این باورند که حاشیه نشینی برابر است با جرم و جنایت، با این وجود اما چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که به دلیل مشکلات اقتصادی روز به روز بر شمار حاشیه نشینان افزوده می‌شود، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 1400 حاشیه نشینی به 2 برابر افزایش می‌یابد و این موضوعی است که خیلی از جامعه شناسان را نگران کرده است. در این بین اما این طور که معلوم است مسئولین موضوع حاشیه نشینی و آسیب‌های ناشی از آن را مسئله جدی نمی‌بینند چرا که تا کنون اقدامی‌برای پیشگیری از افزایش آن صورت نگرفته است.

دلایل افزایش حاشیه نشینی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ، کارشناسان، دلایل افزایش حاشیه نشینی را به 2 امر گره خورده می‌دانند. اولین امر که مشهود تر به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی است که سبب شده تا شهر نشینان شهر‌های ساکن درکلانشهر‌ها، به حاشیه شهر رانده شوند.

افزایش قیمت رهن و اجاره بهای مسکن نیز این موضوع را تشدید کرده است ، به طوریکه در ابتدای تابستان سال جاری شاهد بودیم که خیلی از اجاره نشین‌ها عطای خانه اجاره ای را به لقای آن بخشیده بودند و حتی زندگی در کانکس در حاشیه شهر را به شهر نشینی ترجیح داده بودند. از طرف دیگر وضعیت روستاها و زندگی در روستا نیز به طوری دستخوش تغییرات شده که خیلی از روستانشینان به دنبال شغل و زندگی بهتر راهی شهر‌ها شده اند و چون توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی در شهر به خصوص کلانشهر‌ها را نداشتند به اجبار ساکن حاشیه شهرها شدند.

موضوع غیر قابل انکار این است که زندگی در شهر به خصوص کلانشهرها به قدری بالاست که هر کسی توانایی پرداخت آن را ندارد. خیلی از کارشناسان بر این باورند که جمعیت کلانشهری مثل تهران نزدیک به 17 میلیون است که 8 میلیون از این جمعیت در تهران ساکن هستند و نزدیک به 10 میلیون این جمعیت از شهربه در شده اند و در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و در روز برای کسب در آمد به شهر می‌آیند.

در این بین به همان میزانی که سالانه بر تعداد حاشیه نشینان افزوده می‌شود، به میزان جرم و جنایت نیز افزوده می‌شود و این موضوع غیر قابل انکار است. در این میان کودکان و زنان زیادی نیز قربانی آسیب‌های اجتماعی می‌شوند، زنان و کودکانی که می‌توانستند در شرایط بهتری زندگی کنند. از طرف دیگر شهر‌های حاشیه جزو شهرهای کمتر برخوردار محسوب می‌شوند و خیلی از امکانات برای ساکنین این شهر‌ها مهیا نیست و این موضوع برای مدیریت شهری یک معضل محسوب می‌شود.

جمعیت اطراف تهران سال 1400دو برابر می‌شود
علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران چندی پیش گفته بود:« پیش بینی می‌شود در سال 1400 جمعیت اطراف تهران به دو برابر افزایش پیدا کند چرا که مهاجرین به دلیل گرانی به تهران نمی‌آیند و به اطراف می‌روند. مستاجرین هم به اطراف تهران در حال مهاجرت هستند.

باید به زیر ساخت‌های شهرهای اقماری تهران توجه جدی کرد، اتصال خطوط مترو تهران به شهرهای اقماری باید مورد توجه قرار بگیرد. تهران هزینه‌های آن را می‌دهد که قاعدتا این هزینه باید مشترک باشد.

شهرداری‌های اقماری سهم‌شان را پرداخت نکرده‌اند و می‌گویند توانایی‌اش را ندارند. به هر حال باید این هزینه نصف شود این در حالی است که هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود. اتصال مترو از فرودگاه به پرند در دست اجرا است مطالعاتی صورت گرفت که اتصال خطوط از ایستگاه محلاتی به لواسان را داشتیم که متاسفانه متوقف شد. در گذشته شهرداری لواسان تقبل کرد تا هزینه 7 کیلومتر را پرداخت کند. اگر این اتصال صورت نگیرد در آینده به مشکل بر می‌خوریم. در حال حاضر جمعیت اطراف تهران به سرعت رشد می‌کند.»


به نظر می‌رسد موضوع مغفول واقع شده در سخنان همه مسئولان و مدیران به ویژه مدیران شهری افزایش حاشیه نشینی است؛ موضوعی که مسئولان برای پیشگیری از آن هیچ اقدامی‌انجام نمی‌دهند. درست است که برخورداری از حداقل امکاناتی مثل مترو و وسایل حمل و نقل عمومی‌حق مسلم حاشیه نشینان محسوب می‌شود و باید به آن پرداخته شود اما موضوع حائز اهمیت این است که بتوان از افزایش حاشیه نشینی در کشور جلوگیری کرد. چرا که افزایش سکونت در حاشیه شهرها آن هم به دوبرابر جمعیت فعلی، با توجه به رشد آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری در این نواحی، یک فاجعه محسوب می‌شود.

محرومیت زدایی
موضوعی که مغفول باقی مانده امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با آفتاب یزد دررابطه با این موضوع معتقد است:« من با اطمینان می‌گویم که در حال حاضر بیش از 10 میلیون حاشیه نشین در کلانشهر‌ها داریم و 5 میلیون هم حاشیه نشین در مرزها زندگی می‌کنند، اما این به معنی مرزنشینان نیست بلکه افرادی هستند که زندگی حاشیه نشینی دارند و در مناطق سیاه حاشیه ای زندگی می‌کنند، این مناطق ممکن است در برخی از شهر‌ها در اطراف شهر و در برخی از شهرها نیز درون شهر واقع شده باشد مثل خاک سفید و دره فرحزاد که در داخل شهر تهران قرار دارند اما ساکنان این شهر‌ها اکثرا به صورت حاشیه نشینی زندگی می‌کنند.

مشکل اصلی این است که تاکنون آن طور که باید به مسئله حاشیه نشینی توجه نشده و به همین دلیل هم توجه مسئولین به ویژه مدیران شهری را به خود جلب نکرده است و در این خصوص اقدامی‌انجام نمی‌دهند. اولین موضوعی که باید برای پیشگیری از حاشیه نشینی در کشور صورت بگیرد محرومیت زدایی است. موضوعی که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. »

شرایط را برای زندگی افراد در شهر‌ها و روستا‌ها تسهیل کنیم
او در ادامه تاکید کرد:« موضوع دیگر این است که باید بررسی شود که این افراد حاشیه نشین چرا به این سبک زندگی روی آورده اند؟ طی بررسی‌های انجام شده دسته اول این افراد مهاجرینی هستند که از مناطق روستایی به شهر‌ها آمده اند. کشاورزان درصد زیادی از این مهاجران را به خود اختصاص می‌دهند، این افراد به دلیل اینکه خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود و تسهیلاتی به آن‌ها اختصاص داده نمی‌شود، از طرف دیگر کم آبی و سایر مشکلات زیست محیطی، ترجیح می‌دهند که به شهر‌ها بیایند تا بتوانند زندگی روز مره خود و خانواده شان را سپری کنند.

این افراد معمولا با آسیب‌های زیادی رو به رو هستند چرا که در خیلی از روستا‌ها حتی خدمات بهداشتی هم ارائه نمی‌شود، حالا کوچ می‌کنند و به شهر می‌آیند و بعد متوجه می‌شوند که کاری برای آن‌ها در شهر‌ها نیست آن وقت است که به کار کودکان و سایر مواردی که امروز ما به عنوان یک آسیب اجتماعی به آن نگاه می‌کنیم، روی می‌آورند. دسته دیگری که در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند فرارین از شهر‌ها هستند، کسانی که مخارج در شهر‌ها به قدری به آن‌ها فشار آورده است که ترجیح می‌دهند در حاشیه شهر‌ها زندگی کنند.

برخی از این حاشیه نشینی‌ها هم در حد
زاغ نشینی و کپر نشینی است. ما اگر می‌خواهیم از حاشیه نشینی جلوگیری کنیم باید شرایط را برای زندگی افراد در شهر‌ها و روستا‌ها تسهیل کنیم.
کشاورز اگر بتواند کشاورزی کند و در آمد داشته باشد
هیچ وقت مهاجرت نمی‌کند به حواشی شهر‌ها بیاید، ساکن شهر‌ها اگر توان زندگی در شهر را داشته باشند و از پس هزینه‌های آن بر بیایند هیچ‌وقت به حاشیه شهر نمی‌روند!»

فردای وحشتناک نادیده گرفتن حاشیه نشینی
این کارشناس تصریح کرد:« مناطق فقیر همیشه زمینه‌های آسیب برایشان فراهم است. توزیع و فروش مواد مخدر، کودک همسری، کودکان کار و خشونت خانگی زنان از جمله مصادیقی هستند که در مناطق فقیر نشین رشد می‌کنند و فراگیر می‌شوند.

این در حالی است که ما عمدتا در روستاها با چنین مواردی رو به رو نیستیم چرا که روستا نشینان با یکدیگر مشارکت اجتماعی دارند و فرهنگشان یکی است اما ساکنین مناطق فقیر نشین اطراف شهر چون به مشارکت اجتماعی نمی‌رسند و فرهنگ مشترکی هم ندارند، به یکدیگر تعلق خاطر ندارند و همین می‌شود که آسیب‌های اجتماعی در این مناطق رشد کند.

این افراد عمدتا قربانی شرایطی هستند که جامعه برای آن‌ها رقم زده است. این افراد معمولا هیچ امیدی به آینده ندارند و همین ریسک بزهکار شدنشان را افزایش می‌دهد. اگر مسئولین همین حالا به این موارد توجه کنند، با اینکه دیر است اما می‌توان امید داشت که تا حد زیادی بتوانیم در کاهش حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی موفق باشیم اما اگر امروز به این موارد توجه نشود


فردای وحشتناکی را در پی خواهیم داشت. محرومیت زدایی اولین اقدامی‌است که برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی باید صورت بگیرد.»
پیش از اینکه خیلی دیر شود باید اقدامات جدی برای جلوگیری از حاشیه نشینی صورت بگیرد و حمایت از روستائیان می‌تواند اولین قدم در این راه باشد و در این بین اقدامات فرابخشی باید صورت بگیرد. در غیر این صورت به گفته خیلی از کارشناسان آینده مطلوبی در پیش نخواهیم داشت.

http://www.salamatnews.com/news/278608
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: حاشیه نشینی | هشدار | جامعه شناسان | مشکلات اقتصادی | کلانشهر ها | شهرهای اقماری | محرومیت زدایی | مناطق سیاه حاشینه ای | پیشگیری | خدمات بهداشتی |
دفعات مشاهده: 642 بار   |   دفعات چاپ: 210 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645