[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
قوانین::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست
:: افزایش ۲۴ برابری جمعیت سالمندان طی یک قرن
:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
:: نگرانی‌ها از حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان
:: راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲
:: قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط نیاز به اصلاح دارد
:: از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت
:: ۱۶ ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان دعوت شدند توسط · منتشر شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ · بروز رسانی شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ بانوان بسکتبال با ویل
:: احتمال شناسائی بیماری آلزایمر ده سال پیش از بروز علائم
:: مرکز عملیات هوشمند اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود
:: تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان
:: نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی برگزار می‌شود
:: ما با هم به رویاهامان می‌رسیم
:: پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
:: قابلیت جدید گوگل پلی به یافتن سریع اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای افراد کم‌توان کمک می‌کند
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: ام. اس؛ یک بیماری شناسنامه‌دار / جزییات خدمات سوبسیددار وزارت بهداشت ::
 | تاریخ ارسال: 1398/3/29 | 

ام. اس؛ یک بیماری شناسنامه‌دار / جزییات خدمات سوبسیددار وزارت بهداشت

معاون مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت ابتلا به ام. اس در کشور، جزییات خدمات سوبسیددار تشخیصی، درمانی، دارویی و توانبخشی به این بیماران را اعلام کرد.
دکتر جمشید کرمانچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بیماران ام. اس در کشور، گفت: از سال ۱۳۸۴ بیماری ام. اس در مجموعه معاونت درمان وزارت بهداشت به عنوان یک بیماری خاص در نظر گرفته و مقرر شد که وزارت بهداشت خدمات درمانی و دارویی این بیماران را به آنها ارائه دهد. در همین راستا کمیته‌ مشورتی متشکل از پزشکان نورولوژیست در سطح تهران و سایر استان‌ها تشکیل شد که همچنان به صورت فصلی تشکیل جلسه می‌دهند.

وجود بیش از ۶۷ هزار بیمار مبتلا به ام. اس در کشور
وی با بیان اینکه طبق برآوردها سالانه حدود ۵۰۰۰ بیمار ام‌اس جدید در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شوند، افزود: طبق آمار سامانه رجیستری وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به ام. اس در کشور ۶۷ هزار و ۵۶۲ نفر است. البته طبیعتا آمار وزارت بهداشت با آمار انجمن ام. اس مقداری تفاوت دارد؛ چراکه ما بیمارانی را ثبت می‌کنیم که خدمات درمانی وزارت بهداشت را دریافت می‌کنند. مسلما یکسری از بیماران هستند که ممکن است از فاز درمان گذشته یا وارد فاز انتهایی درمان شده باشند و یا صرفا از خدمات خیریه و توانبخشی استفاده کنند که  این بیماران در انجمن ام. اس ثبت شده‌اند و به همین دلیل آمار وزارت بهداشت درباره تعداد بیماران مقداری با آمار انجمن ام. اس متفاوت است.

نگاهی به بسته خدمتی وزارت بهداشت برای بیماران ام‌اس
کرمانچی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به ام. اس، ادامه داد: در این راستا بسته خدمتی بیماران ام. اس تدوین شده است. آیتم‌هایی که در این بسته خدمتی در نظر گرفته شده بر اساس نیازهای بیماران است که شامل تصویربرداری، آزمایشات مورد نیاز، ویزیت‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، توانبخشی بیماران، کاردرمانی و گفتار درمانی، خدمات دندان‌پزشکی و ارائه داروهاست.

وی ادامه داد: بیشتر بار مالی معاونت درمان برای این بسته خدمتی در حوزه توانبخشی بوده و در عین حال خدمت دندان‌پزشکی را هم از نیمه سال ۱۳۹۷ وارد بسته خدمتی بیماران ام. اس کردیم و بر اساس آن به تمام بیماران ام‌اس ثبت شده در سامانه وزارت بهداشت دو بار در سال خدمات دندان‌پزشکی را ارائه می‌دهیم.

داروهای ایرانی ام. اس رایگان هستند، به شرط... ط.
معاون مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت درباره هزینه‌هایی که این بیماران باید برای خدمات درمانی و دارویی خود بپردازند، گفت: به طور کلی آن دسته از داروهای مورد نیاز بیماران ام‌اس را که ایرانی و تولید داخلی هستند،   مورد حمایت قرار گرفته و فرانشیز سهم بیمار برای این داروها از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود که شامل هشت قلم دارو هستند. از آنجایی که نحوه مصرف و میزان داروهای مصرفی برای هر بیمار متفاوت است، بر اساس نسخه پزشک و تاییدیه‌ای که هر بیمار از کمیته ام. اس دارد، ‌ می‌تواند حواله دارو را از معاونت درمان دانشگاه محل سکونتش دریافت کرده و سپس دارو را به صورت رایگان از داروخانه دریافت کند.



کرمانچی با بیان اینکه بنابراین قسمتی از هزینه داروهای ایرانی بیماران ام‌اس را بیمه پوشش می‌دهد و فرانشیز سهم بیمار نیز از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود، تاکید کرد: البته بیمار حتما باید تاییدیه کمیته معاونت درمان دانشگاه را داشته باشد و در این صورت می‌تواند با پرداخت از جیب صفر، داروهای ایرانی مورد نیازش را تهیه کند. البته داروهای خارجی در این بسته نیستند. البته برخی اقلام داروهای خارجی بیماران ام‌اس نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند.

خدمات سالانه وزارت بهداشت به مبتلایان ام. اس
وی با بیان اینکه ما تناوب خدمات بیماران ام‌اس را به صورت سالانه تعریف می‌کنیم، گفت: به عنوان مثال ویزیت‌ها و آزمایشات در سال می‌توانند تا چهار مرتبه انجام شود. همچنین تناوب خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی، بین ۸۰ تا ۱۲۰ جلسه در یک‌سال به ازای هر بیمار است. خدمات تصویربرداری نیز دو بار در سال برای بیماران تعریف شده که برای بیماران مبتلا به ام. اس به صورت رایگان انجام می‌شود. در مقوله توانبخشی خدمت فیزیوتراپی، تحت پوشش بیمه قرار دارد. بنابراین درصدی از هزینه را بیمه پراخت می‌کند و فرانشیز سهم بیمار هم برای بیمارانی که در سامانه وزارت بهداشت رجیستر شده، ‌ تایید شده و بر اساس پروتکل‌های ما نیازمند این خدمات باشند، ‌ از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود. کاردرمانی و گفتار درمانی هم جزو آیتم‌های توانبخشی هستند که تحت پوشش بیمه نبوده و صفر تا صد هزینه‌های آن‌ها را معاونت درمان وزارت بهداشت تقبل کرده است که البته باید بر اساس توصیه پزشک و با شروط مذکور انجام شود.

کرمانچی با بیان اینکه این بسته خدمتی در مراکز درمانی تابع دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود، افزود: ما یک سامانه ثبت عملکرد هم در این حوزه داریم که به ازای هر مرکز درمانی یک نام کاربری و رمز عبور تعریف شده و این مراکز می‌توانند خدمات را با توجه به کد ملی بیماران ثبت کنند. بنابراین ما هم می‌توانیم این خدمات را رصد کنیم. بر اساس گزارش‌گیری‌هایی هم که هر سه ماه یکبار از این سامانه انجام می‌دهیم، بار مالی خدمات محاسبه و اعتبارات لازم به دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

ابلاغ استاندارد خدمت تشخیصی - درمانی ام. اس
وی تاکید کرد: برای اینکه این خدمات به صورت جامع و علمی ارائه شود، به یک سند علمی در این حوزه نیاز داشتیم. بر همین اساس یک استاندارد خدمت تشخیصی-درمانی ام‌اس به صورت کشوری تدوین و از سوی معاونت درمان در آبان‌ ماه سال ۱۳۹۷ به کل کشور ابلاغ شد. این استاندارد خدمت، سند واحدی است که در اختیار کلیه پزشکان قرار می‌گیرد و سازمان‌های بیمه‌گر نیز به این پروتکل استناد می‌کنند. در این پروتکل بیشتر بر روی بحث داروها تمرکز کردیم تا اگر دارویی مورد نیاز بیماران است، بیمه‌ها مسائل بیمه‌ای آن را بررسی و حل کنند. این استاندارد به عنوان یک سند علمی در اختیار همه مراجع ذیربط قرار گرفته و قبل از اینکه این استانداردها ابلاغ شود، جلساتی را با بیمه‌ها گذاشتیم و بیمه‌ها در حال حاضر بر اساس همین پروتکل عمل می‌کنند.

آموزش پرستارانِ ویژه بیماران ام. اس
کرمانچی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه ام. اس بیماری است که هر لحظه ممکن است علائم ویژه‌ای را برای بیمار ایجاد کند، ‌ افزود: بر این اساس امسال برای اولین بار تصمیم گرفتیم که یک پرستار آموزش دیده را به عنوان پرستار ویژه بیمار ام‌اس آموزش دهیم. پروتکل نحوه آموزش این پرستاران در حال تدوین است و تا یک الی دو ماه دیگر مراحل نهایی آن تمام شده و می‌توانیم آن را ابلاغ کنیم. باید توجه کرد که این پرستاران زیر نظر نورولوژیستی هستند که جزء اعضای کمیته ام. اس دانشگاهی بوده و به بیماران ارائه خدمت می‌دهند. این پرستاران هم می‌توانند در مراکز درمانی حضور داشته باشند و هم می‌توان از طریق شماره تلفنی که به بیماران داده می‌شود، با بیماران در ارتباط باشند. به این صورت که هر پرستار مسئول تعداد معینی از بیماران باشد و مسائل مربوط به این بیماران را حل و فصل کند. در این صورت مقداری از بار مراجعه بیماران به پزشکان کاسته می‌شود. این مدل در یکی از  بیمارستان‌های تهران اجرا شده است و نتایج خوبی به دنبال داشته است.

تدوین استاندارد خدمت توانبخشی برای مبتلایان به ام. اس
وی ادامه داد: همچنین استاندارد خدمت توانبخشی بیماران ام‌اس نیز تدوین شده است و در این زمینه با سازمان‌های بیمه‌گر جلساتی را خواهیم داشت که در صورت تایید نهایی، آن را تا پایان خرداد ماه ابلاغ می‌کنیم. حال برای اجرای واحد یک الگوی توانبخشی برای این بیماران و از آنجایی که خدمات توانبخشی بعد از خدمات دارویی دومین خدمت اصلی بیماران ام‌اس هستند، ‌نیازمند تدوین استانداردهای  این خدمت بودیم تا خدمات توانبخشی بیماران ام‌اس بر اساس یک پروتکل انجام شود و طبیعتا یک تیم توانبخشی بتوانند به بیماران خدمت‌رسانی مناسبی داشته باشند. حال اگر مرکزی خدمات توانبخشی را نداشت، می‌تواند از سایر مراکز خرید خدمت کرده و این خدمات را به بیماران ارائه کند.

چهار استان پرشیوع ام. اس
معاون مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت به میزان شیوع ام. اس در کشور اشاره و اظهار کرد: بیشترین میزان شیوع ام‌اس در تهران است و بعد از آن به ترتیب اصفهان، شیراز و البرز در رتبه‌های بعدی شیوع ام‌اس قرار دارند. البته باید توجه کرد که میزان شیوع را بر مبنای مراجعه مردم می‌سنجیم و می‌توان گفت بیشترین میزان مراجعات مبتلایان به ام‌اس در این استان‌ها است، نه اینکه میزان ابتلا به ام‌اس در این استان‌ها بیشتر باشد.

وجود ۱۱ مرکز جامع ام‌اس در کشور
کرمانچی درباره وضعیت و نحوه خدمت رسانی به بیماران مبتلا به ام‌اس نیز گفت: در این زمینه ایده‌آل‌مان این است که خدمات به صورت جامع در مراکز درمانی ارائه شود. پیش از اجرای برنامه ایجاد مراکز جامع بیماران خاص و صعب‌العلاج از ابتدای سال ۱۳۹۷، ما برای بیماران مبتلا به ام‌اس مراکز جامعی را طراحی کردیم و دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف شدند که این مراکز جامع را ایجاد کنند. بر همین اساس در حال حاضر در شهر تهران بیمارستان‌های فیرزگر، بیمارستان امام حسین و امام خمینی، مراکز جامع و مجهز ام‌اس را دارند. در اصفهان، ‌تبریز، شیراز، مشهد، کرمان، البرز و ساری هم این مراکز را داریم. سایر دانشگاه‌ها هم در صدد تجهیز مراکز هستند که وزارت بهداشت در این زمینه به دانشگاه‌ها کمک می‌کند. حتی سعی می‌کنیم در شهرهای تابعِ استان‌هایی که مراکز جامع بیماران خاص را داریم هم بتوانیم مراکز کوچکتری را برای مبتلایان به ام‌اس ایجاد کنیم تا بیماران از نظر بُعد مسافت دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه بنابراین در حال حاضر ۱۱ مرکز جامع ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ام‌اس در کشور وجود دارد که چهار مورد آنها در تهران است، گفت: تقریبا تمام خدمات مربوط به مبتلایان به ام‌اس در این مراکز ارائه می‌شود. این مراکز تکلیف خدمت‌رسانی به مبتلایان به ام‌اس را مشخص کرده‌اند؛ به‌طوری که یا خدمات را در همانجا ارائه می‌دهند و یا از مراکز دیگر خرید خدمت کرده و بیماران را به آنجا ارجاع می‌دهند.

ام‌اس؛ یک بیماری شناسنامه‌دار
کرمانچی تاکید کرد: حال این خدمات تشخیصی و درمانی بیماران ام‌اس شناسنامه خدمت این بیماران محسوب می‌شوند که مشخص می‌کنند که یک بیمار ام‌اس در کشور چه خدماتی را باید دریافت کند و چقدر از آن‌ها تحت پوشش هستند. بنابراین ام‌اس یک بیماری شناسنامه‌دار در کشور است.



مبتلایان به ام‌اس چگونه در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شوند؟
کرمانچی درباره نحوه ثبت بیماران ام‌اس در سامانه وزارت بهداشت، گفت: بیمار مشکوک به ام‌اس یکسری علائم دارد که اگر توسط پزشک نورولوژی تشخیص داده شوند به معاونت درمان دانشگاه یا بیمارستان مراجعه می‌کنند و بر اساس گواهی پزشکی که تایید کرده که این فرد مبتلا به ام‌اس است، بیمار ثبت می‌شود. سپس بیمار بر اساس نسخه‌ای که از سوی پزشک به او داده شده، به داروخانه‌ها مراجعه و داروهایش را دریافت می‌کند. باید توجه کرد که ما هیچ بیماری را از خدمت درمانی محروم نمی‌کنیم، اما بیماران برای دریافت خدمات درمانی و دارویی حتما باید به مراکز دولتی مراجعه کنند تا از سوی پزشک تایید شده و در سامانه وزارت بهداشت ثبت شوند و سپس خدمات را با سوبسید وزارت بهداشت دریافت کند.

چه عوامل منجر به بروز ام‌اس می‌شوند؟
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به عوامل بروز ام‌اس، گفت: به‌طور کلی علت بروز بیماری ام‌اس ناشناخته است، اما عوامل مختلف ژنتیکی و محیطی را در بروز آن دخیل دانسته‌اند. شیوع و بروز این بیماری به نسبت دو تا ۲.۵ برابر در زنان بیش از مردان است و عمدتا سنین بین ۲۰ تا ۴۵ سال را درگیر می‌کند.

https://www.isna.ir/news/98032813710
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
کلیدواژه ها: پروتکل | دانشگاه علوم پزشکی | خدمات درمانی | نورولوژیست | پزشکان | بیماری خاص | وزارت بهداشت | خدمات سوبسیدار | ام اس | بیماری | مرکز درمانی | سامانه وزارت بهداشت | دارو | توان بخشی |
دفعات مشاهده: 454 بار   |   دفعات چاپ: 182 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645