[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
قوانین::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست
:: افزایش ۲۴ برابری جمعیت سالمندان طی یک قرن
:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
:: نگرانی‌ها از حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان
:: راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲
:: قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط نیاز به اصلاح دارد
:: از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت
:: ۱۶ ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان دعوت شدند توسط · منتشر شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ · بروز رسانی شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ بانوان بسکتبال با ویل
:: احتمال شناسائی بیماری آلزایمر ده سال پیش از بروز علائم
:: مرکز عملیات هوشمند اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود
:: تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان
:: نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی برگزار می‌شود
:: ما با هم به رویاهامان می‌رسیم
:: پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
:: قابلیت جدید گوگل پلی به یافتن سریع اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای افراد کم‌توان کمک می‌کند
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: اما و اگرهای زیست شبانه در پایتخت ::
 | تاریخ ارسال: 1398/2/1 | 
اما و اگرهای زیست شبانه در پایتخت
قرار بود ماه رمضان امسال فاز آزمایشی حیات شبانه پایتخت آغاز شود اما هنوز مشخص نیست این مصوبه شورای شهر تهران اجرایی می شود یا خیر؟

به گزارش خبرنگار مهر، پایتخت ایران جز معدود کلان‌شهرهای جهان است که فعالیت در آن فقط به ساعات اداری - طول روز- محدود است در حالی که ساکنان عمده شهرهای بزرگ دنیا حتی کشورهای اسلامی، بخشی از فعالیت‌هایشان در حوزه خرید، ورزش و گردشگری را در زمان شب انجام می‌دهند به طوری که حجم ترددهای شبانه درون‌شهری در آنها دست‌کمی از روز ندارد.

اما در تهران شب‌مردگی به‌خصوص در دو منطقه مرکزی شهر که ناشی از تمرکز ساختمان‌های اداری و کمبود سرانه خدماتی است، کاهش فعالیت‌های شبانه را سبب شده است. برای رفع این مسئله، مدیریت شهری تهران مدت‌ها است تلاش می‌کند شب‌های پایتخت را همانند روزهایش زنده کند.

زندگی شبانه در کشورهای اسلامی

وجود زندگی شبانه پویا و سرزنده در مراکز شهری یکی از ویژگی‌های بارز شهرهای موفق دنیاست، بسیاری از فضاها در تهران از جمله در مراکز درون شهری و به‌خصوص در مناطق ۶ و ۱۲، عملکردهایی را دربردارند که محدود به ساعات اداری در شهرهاست و پس از پایان این ساعات این نواحی از شهر به ناامن‌ترین نواحی شهر تبدیل دچار سکوت و بی‌تحرکی می‌شوند.

در شهرهای مختلف دنیای اقدامات بسیاری در زمینه احیای منظر و زیست شبانه آنها انجام شده است. شهرها برای موزه‌گردی، رفتن به سینما و تئاتر در اوقات شبانه مردم محلی و همچنین توریست‌ها تاکید دارند. گسترش عرصه حیات شبانه و فعالیت‌های غالب آن مزایا و عایدی‌های اقتصادی فراوانی را برای شهرهای مختلف به وجود آورده است.

این وضعیت مختص کشورهای غربی نیست و در کشورهای همسایه از جمله کشورهای اسلامی نیز این ویژگی دیده می‌شود و به عنوان مثال شب‌های دبی همچون روزها دارای ترافیک اتومبیل‌ها بوده و رستوران‌های ساحلی و فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی مخاطبان فراوانی دارد. وضعیتی که در سایر شهرهای خاور میانه مانند استانبول یا قاهره نیز به خوبی دیده می‌شود.

از طرف دیگر در شهرهای مذهبی آسیای غربی همچون مکه و مشهد و کربلا زیست شبانه نه در رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها بلکه در مراکز مذهبی و زیارتی توسط افراد مذهبی رخ می‌دهد.

مصوبه زمستانی شورا برای زندگی شبانه تهرانی‌ها

اما مشخصه اصلی زیست شبانه در تمام این شهرها قانونی و موجه بودن بسیاری از فعالیت‌های ذکر شده در شب‌های آنها است. به همین دلیل امکانات امنیتی و حمایتی فراوانی برای حمایت از بعد شبانه زندگی شهری انجام شده است؛ اما در کلان‌شهر تهران عمدتاً بعد از ساعت ۱۲ شب فعالیت‌های بسیاری از مراکز تجاری و تفریحی تعطیل می‌شود. زمستان سال گذشته در جریان تصویب برنامه ۵ ساله سوم قرار بر این شد که طرح زیست شبانه برای مناسبت‌های مذهبی به طور پایلوت و آزمایشی آغاز شود.

مطابق با مصوبه زمستان سال گذشته شورای شهر قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه در پنج خیابان معروف شهر تهران، شرایط برای تفریح، گذراندن اوقات فراغت، گردشگری و در عین حال خریدهای خرد فراهم شود تا به این ترتیب بخشی از ترافیک خیابان‌هایی از شهر که در ساعات روز با تراکم فوق‌العاده‌ای نسبت به سایر محلات شهر برای خرید و تفریح مواجه هستند به ساعات پایانی شب منتقل شود.

این فاز آزمایشی زیست شبانه به مدت سه ماه از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد پیش‌بینی شده و سپس شهرداری تهران با تهیه طرح جامع آن نسبت به گسترش محدوده‌های ویژه زیست شبانه اقدام کنند.

این فاز آزمایشی زیست شبانه به مدت سه ماه از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد پیش‌بینی شده و سپس شهرداری تهران با تهیه طرح جامع آن نسبت به گسترش محدوده‌های ویژه زیست شبانه اقدام کنند.

در قالب این طرح آزمایشی، مراکز خرده‌فروشی، خدماتی، فرهنگی و گردشگری در پنج محدوده مشخص شهر اجازه ارائه خدمات به شهروندان را دارند. هر چند فرماندار تهران اواخر سال گذشته با ارسال نامه‌ای به شورای شهر با مصوبه شورای شهر برای اجرای این طرح به‌صورت آزمایشی مخالفت خود را اعلام کرده بود اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مطابق با ضوابط و مقررات، اعتراض به مصوبه شورای شهر از سوی فرمانداری باید با اعلام نظر هیأت تطبیق و نه به‌صورت شخصی انجام شود. پیگیری‌های شورای شهر تهران نیز حاکی از آن است که هیأت تطبیق فرمانداری تهران نظر مخالفی در خصوص اجرای این طرح در شهر تهران ندارد. از این رو مصوبه شورای شهر خطاب به شهرداری در خصوص تهیه طرح زیست شبانه ظرف سه ماه و اجرای فاز آزمایشی آن از ابتدای اردیبهشت ماه امسال برای شهرداری لازم‌الاجرا خواهد بود.

زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در مورد مصوبه شورای شهر در مورد زیست شبانه در تهران با بیان اینکه موضوع زیست شبانه بسیار مهم است چرا که می‌توان از این فضا در راستای حل مشکلات شهر استفاده کرد، می‌گوید: یکی از دستاوردهای گسترش زیست شبانه، حل مشکل فضاهای بی دفاع شهری است و همچنین توسعه زیست شبانه موجب ارتقای امنیت و نشاط اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاشمان این بود که در تصویب طرح حیات شبانه، به این سه مقوله (امنیت، نشاط و رفع فضاهای بی دفاع) توجه ویژه‌ای داشته باشیم، می‌گوید: همچنین توسعه زیست شبانه موجب فعال شدن اقتصاد می‌شود و بر همین اساس برای پویایی طرح مذکور، مذاکراتی با ناجا و سایر نهادهای مرتبط انجام دادیم تا این مهم توسعه یابد و خوشبختانه رویکرد ناجا هم در این زمینه مثبت بوده است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهاد ما بر این است که طبق مصوبه شورا، شهرداری تهران ۵ محور را برای توسعه زیست شبانه در تهران انتخاب کنند و با همکاری نهادهای مختلف نسبت به تجهیز و تأمین زیرساخت‌ها اقدام کند، اضافه می‌کند: بر اساس مصوبه، شهرداری می‌بایست در یک برنامه کوتاه مدت از ابتدای اردیبهشت ماه که مصادف با اعیاد شعبانیه است به مدت سه ماه در ۵ محور از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد زیست شبانه را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه این طرح باید در ابتدا به صورت پایلوت اجرایی شود تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود، می‌گوید: شهرداری باید نسبت به معرفی ۵ محور یا خیابانی که امکان اجرای زیست شبانه در آن است، هرچه سریع‌تر اقدام کند تا مقدمات برپایی آن فراهم شود.

مجوز توسعه زیست شبانه با تأیید شورای امنیت ملی

اما یک روز مانده به مهلت اعلام شده هنوز خبری از برنامه‌های عملیاتی شهرداری در این رابطه نیست. محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم به مهر می‌گوید: یکی از رویکردهای اولویت دار شهر تهران موضوع نهادینه کردن حیات و زیست شبانه در برخی از فضاها و محلات شهر تهران است به همین دلیل در فرایند تصویب برنامه پنج ساله سوم شهر تهران یکی از سرفصل‌های مهم و مواد برنامه پنج ساله به موضوع حیات شبانه اختصاص پیدا کرد. این برنامه علاوه بر اینکه در شورای شهر تهران مصوب شد به تصویب هیأت تطبیق فرمانداری تهران نیز رسید.

کمیسیون معماری و شهرسازی هم طرحی را تحت عنوان الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه‌های عملیاتی زیست شبانه ارائه و در صحن مطرح کرد و همه همکاران و کمیسیون‌های تخصصی هم از این رویکرد حمایت کردند و قرار بر این شد از اول اردیبهشت ماه برنامه‌های عملیاتی اجرای زیست شبانه آغاز شود.

سالاری با بیان اینکه پیش بینی شده بود این طرح ابتدا به صورت پایلوت در برخی از این معابر و مکان‌ها اجرایی شود و پس از عملیاتی شدن مدیریت شهری بتواند با بازخوردهایی که می‌گیرد فازهای بعدی را آغاز کند می‌گوید: متأسفانه فرماندار تهران در نامه‌ای مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد، در پیگیری‌هایی که از نماینده شورا در هیأت تطبیق داشتیم به صراحت اعلام شد که این مصوبه در فرصت زمانی دو هفته‌ای که باید در این هیأت مطرح می‌شده، مورد بررسی قرار نگرفته است و فرماندار تهران شخصاً این اعلام مخالفت را کرده که برای تصمیم‌گیری در این موضوع باید نهادهای امنیتی و حاکمیتی فرادست از جمله شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری کنند ضمن اینکه ما به این رویکرد پاسخگویی اعتراض داریم و ملاک تصمیم‌گیری در شورا فرمانداری یا هیأت تطبیق باید قانون باشد بنابراین شخص فرماندار نمی‌تواند با مصوبه شورا مخالفت کند، واقعاً این اعتراض را به لحاظ محتوایی داریم که چطور می‌شود تمامی مطالعات که توسط نهادهای امنیتی در کشور در خصوص حیات شبانه و تبعات مثبت آن در ارتقا امنیت شهر و هم کیفیت زندگی و افزایش سرزندگی شهر وجود داشته نادیده گرفته شود.

فرماندار تهران شخصاً اعلام مخالفت کرده که برای تصمیم‌گیری در این موضوع باید نهادهای امنیتی و حاکمیتی فرادست از جمله شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری کنند

اما در مجموع با استقبالی که کارشناسان و صاحب نظران کشور از این رویکرد شورای شهر انجام دادند در حال بررسی چرایی مخالفت فرمانداری هستیم و تلاش می‌کنیم با توجه به رویکرد مدیریت شهرداری و شورا در شب‌های رمضان این طرح به صورت پایلوت اجرایی شود. سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه می‌کند: حیات شبانه در زندگی مردم ایران سابقه داشته هم در مناسبت‌های مذهبی و هم در جشن‌های ملی و هم در شب نشینی ها و طی سال‌های گذشته این موضوع به صورت پایلوت و موضعی در برخی از نقاط اجرایی می‌شده با توجه به نحوه و سبک زندگی مردم تهران نیاز است شب‌ها که ترافیک و ازدحام کمتر است امکان گذران اوقات فراغت فراهم شود.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم در رابطه با اجرای فاز نخست زیست شبانه که قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی شود هم از پیگیری‌هایی که در این رابطه از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران انجام داده اشاره می‌کند و به مهر می‌گوید: این معاونت در حال فراهم کردن بسترهای مناسب برای اجرایی شدن این طرح است

او می‌گوید: قرار نیست زیست شبانه تنها در یک نقطه شهر متمرکز باشد بلکه ایده کلی این است که مجموعه‌ای از نقاط در شهر تهران که ظرفیت این موضوع را دارند به حیات شبانه اختصاص دارند.

وی ادامه می‌دهد که در تلاش هستم در سطح ۲۲ منطقه شهر تهران مکان‌هایی برای حیات شبانه پیش‌بینی شود که در همه مناطق به میزان قابل‌قبولی بحث حیات شبانه تقویت شود. این طرح در حال‌حاضر در مرحله شناسایی و ظرفیت‌سنجی برای نقاط مناسب است، برای شناسایی نقاطی که در نوروز تبدیل به نوروزگاه شده بود هم این ظرفیت‌سنجی انجام شده بود به طور مثال یکی از این نقاط مناسب باغ‌فردوس است یا خیابان برادران مظفر، میدان راه‌آهن یا در منطقه ۱۰ خیابانی که مجاور موزه هفت‌چنار است چنین قابلیتی دارد و شهردار پیشین منطقه ده اعلام کرده بود که بر روی این موضوع کار می‌کند یا در منطقه ۲۲ حاشیه دریاچه خلیج فارس چنین قابلیتی.

سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید «پیشنهاد مطالعه‌ای در این رابطه را به مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران داده‌ایم که این مطالعات دو منظوره است، ما از آنها خواسته‌ایم نقاطی را در سطح مناطق ۲۲ گانه برای توسعه میدانگاه‌های پیاده شناسایی و معرفی کنند و از این جهت می‌گوئیم دو منظوره که پیش‌بینی ما این است که همان نقاطی که برای توسعه میدان گاه‌های پیاده استفاده می‌شود مناطقی هستند که بیشترین پتانسیل را برای بحث زیست شبانه دارا هستند، این مطالعات امسال آغاز خواهد شد.

اعطا با تأکید بر اینکه ظرفیت‌سنجی مکان‌های مناسب به این دلیل انجام می‌شود که رفتارهای اجتماعی شهروندان به چه ترتیب است می‌گوید اینگونه نیست که ما ابتدا یک نقطه‌ای را معرفی و مشخص کنیم و بعد بگوییم مردم برای حیات شبانه به این نقاط بیایند مسئله‌ای مانند زیست شبانه با دستور و برنامه‌ریزی فردی موفقیت‌آمیز نیست باید پیگیری کنیم تا نقاط مساعد و مکان‌هایی که مردم بیشتر تمایل دارند در آنجا حضور داشته باشند را پیدا کنیم و مدیریت شهری بسترهای لازم را در همان نقاط فراهم کند.

به گزارش مهر، مطابق با مصوبه شورای شهر، شهرداری پنج وظیفه مهم برای اجرای این طرح بر عهده دارد. کسب و کارها و مشاغل سیار مجاز به فعالیت در راسته‌های مشخص شده را شناسایی و معرفی کند. همچنین بر عملکرد آنها در محورهای مشخص شده نظارت مناسب انجام دهد. دیگر تکلیف این مصوبه برای شورای شهر، اجرای آزمایشی طرح زیست شبانه به مدت سه ماه در پنج محور مشخص شده در شهر است. به این منظور نیز شهرداری باید تا شعاع ۵۰۰ متر از محورهای مشخص شده شرایط تفریح شبانه را فراهم کند. همین‌طور هماهنگی لازم با کلیه مراکز خرده فروشی، خدماتی و فرهنگی را در این خیابان‌ها انجام دهد. نهایتاً آنکه حضور و استقرار مشاغل سیار در این خیابان‌ها نباید مصداق سد معبر از سوی نیروهای شهرداری تلقی شود.

دو هفته مانده به آغاز ماه مبارک رمضان نمانده است، هنوز معابری که برای اجرایی آزمایشی زیست شبانه در نظر گرفته شده مشخص نیست اما گفته می‌شود این موضوع در حال پیگیری است.

کد خبر 4595535
https://www.mehrnews.com/news/4595535/%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 461 بار   |   دفعات چاپ: 174 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645