[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
قوانین::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست
:: افزایش ۲۴ برابری جمعیت سالمندان طی یک قرن
:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
:: نگرانی‌ها از حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان
:: راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲
:: قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط نیاز به اصلاح دارد
:: از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت
:: ۱۶ ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان دعوت شدند توسط · منتشر شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ · بروز رسانی شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ بانوان بسکتبال با ویل
:: احتمال شناسائی بیماری آلزایمر ده سال پیش از بروز علائم
:: مرکز عملیات هوشمند اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود
:: تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان
:: نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی برگزار می‌شود
:: ما با هم به رویاهامان می‌رسیم
:: پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
:: قابلیت جدید گوگل پلی به یافتن سریع اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای افراد کم‌توان کمک می‌کند
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: «امام حسین (ع)» بحرانی‌ترین محله تهران در داشتن معتادان سخت خیابانی است ::

  مدیرعامل انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری: 

  «امام حسین (ع)» بحرانی‌ترین محله تهران در داشتن معتادان سخت خیابانی است

    مدیرعامل انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری و دبیر کمیته کشوری مبارزه با ایدز، اعتیاد را بیماری مزمن، کشنده، پیشرونده، عود کننده و معلول‌کننده معرفی کرد و گفت: اعتیاد باعث وابستگی‌های متعدد در اعمال حیاتی و بدن می‌شود.

  به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر بهرام یگانه در جلسه هم‌اندیشی اعتیاد که صبح امروز در کانون فرهنگی شقایق برگزار شد، با ارائه طرح تحقیقاتی خود مبنی بر طرح تحقیقاتی و مطالعاتی اپیدمولوژیک و رفتاری معتادان سخت خیابانی مناطق محله امام حسین (ع) و فرحزاد در تهران افزود: اعتیاد هم به صورت عوارض اجتماعی و هم بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار خود را نشان می‌دهد.

  وی با بیان این که اعتیاد علاوه بر ایجاد خلل بر سلامت و امنیت اجتماعی به توسعه اقتصادی و حقوق فردی و جمعی افراد نیز تاثیرمی‌گذارد، در رابطه با «چه باید کردها»، تصریح کرد: در ابتدای راه باید 9 گام را باید در راستای شناسایی و درمان معتادان سخت خیابانی برداشت و در این سیستم دسترسی به اپیدمیولوژیک رفتاری را طراحی کرد. برقراری سیستم اطلاع‌رسانی و ارتباط با معتادان سخت، مسوولان، شهرداری‌ها، کلانتری‌ها، پارک‌ها، محلات، مساجد، حسینیه‌ها و خیران از گام بعدی است.

  یگانه در زمینه گام‌های دیگر اذعان کرد: برقراری سیستم شناساسی اپیدمیولوژیک رفتاری باندها و دسته‌های ادارهکننده و مشاغل منفی، برقراری سیستم آموزشی غیرمستقیم و ارتباطات جنسی بهداشتی پس از توصیف و آگاهی‌رسانی از خطرات ناشی از ایدز همراه با آموزش کامل تزریق ایمن، بدون اشتراک و همچنین اشتراک نداشتن در حلال‌ها و ملاقه مشترک از جمله این گام‌ها برای کنترل بیماری در معتادان سخت است.

  وی هچنین برقراری سیستم مشاوره‌های انگیزشی با معتادان سخت خیابانی به منظور ترک یا کاهش آسیب با هدف کنترل رفتارهای غریزی، عادتی، داروجویانه و تمرین اکتسابی رفتارهای سالم را از دیگر گام‌هایی دانست که در رابطه با معتادان سخت خیابانی باید برداشته شود.

  وی برقراری سیستم مراقبت از نسل سوم معتادان سخت خیابانی [نسل بعدی]، تدوین برنامه‌های پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و بازپروری بر مبنای اپیدمیولوژیک و رفتاری جامعه‌محور با در نظر گرفتن شدت اعتیاد، شدت و سختی محیط، شدت و سختی شرایط میزبان، شناسایی راه‌های پیشگیری یا درمان و عوارض و آسیب‌های ناشی از آن و استقرار سیستم پیگیری اپیدمیولوژیک و رفتار جامعه محور را از دیگر راه‌های «چه باید کرد» معرفی کرد.

  دکتر یگانه در تشریح طرح مطالعاتی خود گفت: این طرح در سال‌های 84 و 85 به صورت مقطعی و میدانی در دو منطقه شرق و شمال غرب تهران صورت گرفت که در منطقه شرق تهران 10 محله معتادان سخت خیابانی شناسایی شد که پنج محله در بحران و محله امام حسین (ع) از بحرانی‌ترین محله‌های شرق تهران در این زمینه بود.

  وی با بیان این که در منطقه شمال غرب تهران نیز هشت محله شناسایی و سه محله در وضعیت بحرانی بود که محله فرحزاد در بحرانی‌ترین وضعیت به لحاظ دارا بودن از معتادان سخت خیابانی به سر می‌برد، ادامه داد: در بررسی جامعه هدف، وضعیت اعتیاد معتادان سخت خیابانی را از نظر نوع مواد، الگو، نوع مصرف، میزان و تکرار مصرف، عوامل ژنتیکی و غیرژنتیکی ، روانی ـ اجتماعی، محیطی و رفتاری، درگیری‌های خانوادگی، شغلی و قانونی را مورد مطالعه قرار داده است.

  مدیر عامل انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری، توزیع سرنگ و سوزن یک‌بار مصرف، حذف اشتراک در مصرف مواد، تزریق ایمن، جایگزین کردن مواد تزریقی غیرمجاز با مواد خوراکی مجاز، آموزش روابط جنسی ایمن، شروع با درمان نگهدارنده و درمان‌های مکمل به همراه کاهش تدریجی دارو را از جمله موارد کاهش آسیب و ریسک در افراد مورد مطالعه در طرح تحقیقاتی اپیدمیولوژیک و رفتاری معتادان سخت خیابانی منطقه امام حسین (ع) و فرحزاد دانست.

  وی در تشریح آمار استخراجی از نتایج طرح اعلام کرد: این معتادان زیرخط فقر مطلق زندگی و درآمد آن‌ها بین 80 تا 300 هزار ریال در روز و هزینه تغذیه آن‌ها در طول یک روز یک‌هزار ریال و ضریب جینی آن‌ها پایین و زیر 33 درصد است.

  مدیر عامل انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری ادامه داد: 70 درصد از این معتادان سخت خیابانی، قبل از اعتیاد، دارای مشاغل سخت، 20 درصد مشغول به تحصیل و 10 درصد بیکار بودند. همچنین آن‌ها پس از معتاد شدن به شغل‌های کاذب و منفی همانند توزیع موادمخدر، دزدی، تکدی‌گری و خودفروشی روی آورده‌اند.

 

  وی با بیان این که شاخص‌های ضریب انسانی، امنیت و نیازهای اساسی در معتادان سخت خیابانی هرگز به حداقل‌هایی از استاندارد هم نخواهد رسید، اذعان کرد: حدود 60 درصد آن‌ها دارای قارچ‌های پوستی و 27 درصد دارای شپشک بودند.

  دبیر کمیته کشوری مبازه با ایدز گفت: در میان جمعیت مورد بررسی 380 مورد طلاق، 80 مورد خشونت و پرخاشگری، 40 مورد اخراج از خدمات دولتی، 20 مورد اخراج از مدرسه، 180 مورد اخراج از مشاغل سخت، دو هزار و 150 مورد طرد شده اجتماعی و یک‌هزار و 450 مورد سوء پیشنیه کیفری وجود داشت.

  دکتر یگانه ادامه داد: 20 نفر از معتادان این بررسی با وجود دخالت اورژانس‌ فوت کرده و 11 مورد بدون مداخله اورژانس نجات پیدا کردند. همچنین 80 درصد از این معتادان مبتلا به هپاتیت‌های نوع B و C بودند به طوری که 40 درصد آن‌ها مبتلا به هر دو نوع هپاتیت، 40 درصد مبتلا به یک نوع آن و 50 مورد در مرحله هپاتیت مزمن و 10 درصد از این معتادان سخت خیابانی مبتلا به ویروس HIV / ایدز بودند.

  وی با بیان این که 30 مورد سفلیس، 70 مورد سکته مغزی و قلبی که 45 مورد آن منجر به مرگ شد، 15 مورد مرگ ناشی از حوادث رانندگی در نتیجه خماری یا نشئگی، پنج مورد خودکشی موفق و 15 مورد خودکشی ناموفق و 100 مورد سوزاک در میان آن‌ها دیده شد.

  مدیر عامل انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری با بیان این که در اواخر سال گذشته بیش از 70 درصد از الگوی مصرف این معتادان را هروئین و کراک تشکیل می‌داد، عنوان کرد: در سال 84 در محله امام حسین (ع) یک‌هزار و 30 نفر و در فرحزاد 860 معتاد سخت خیابانی حضور داشتند که در این تعداد در سال گذشته به رغم این که تعدادی از آن‌ها فوت کردند و عده‌ای نیز اعتیاد خود را ترک کرده بودند، اما به ترتیب به یک‌هزار و 200 و 950 نفر افزایش یافت و در سال 84 مرگ 93 نفر و در سال 85 مرگ 79 نفر از این معتادان ثبت شده است.

  وی با اشاره به آمارهای دیگر در رابطه با این گروه از معتادان سخت خیابانی مورد مطالعه، گفت: میزان مرگ و میر معتادان سخت ناشی از مصرف مواد و ابتلا به بیمار‌های کشنده 40 درصد بوده است.همچنین میانگین معلولیت در این معتادان 90 درصد است که این معلولیت‌ها شامل انواع معلولیت جسمی، روانی، ‌اقتصادی و فرهنگی می‌شود.

  دکتر یگانه با بیان این که 640 نفر از این معتادان تقاضای ترک، 600 نفر تقاضای ترک در زمان شش تا 12 ماه و 40 نفر نیز تقاضای ترک در سه سال را کردند، اظهار کرد: 330 نفر نیز متقاضی کاهش یافتن آسیب‌های وارده به خود، 180 نفر متقاضی کاهش خطر استفاده از مواد مخدر و 100 نفر متقاضی استفاده از متادون به عنوان جایگزین را داشتند.

 

  وی افزود: 75 درصد معتادان سخت خیابانی در سنین جوانی یا میانسالی قرار دارند که از لحاظ جنسیت 97 درصد مرد، 43 درصد مجرد، 30 درصد طلاق گرفته یا قهر کرده و مابقی طرد شده بودند، همچنین سطح سواد پنج درصد از این معتادان لیسانس یا بالاتر، 27 درصد دیپلم، 43 درصد ابتدایی و در حد خواندن و نوشتن و مابقی بیسواد بودند.

  دکتر یگانه در پایان با اشاره به اعمال درمان‌های دارویی، مشاوره‌ای، گروهی ، گفتاری ، رفتاری، ورزشی، کاری، ایمانی و خانواده‌ای و همچنین مددکاری اجتماعی اشتغال به عنوان درمان اپیدمیولوژیک و رفتاری جامعه‌نگر معتادان سخت خیابانی، ‌خاطر نشان کرد: درمان‌های یاد شده باید به مدت سه تا پنج سال پیگیری شود .

• خبرگزاری دانشجویان ایران

 

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 2059 بار   |   دفعات چاپ: 928 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 76 بار   |   0 نظر
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645