[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
قوانین::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست
:: افزایش ۲۴ برابری جمعیت سالمندان طی یک قرن
:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
:: نگرانی‌ها از حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان
:: راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲
:: قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط نیاز به اصلاح دارد
:: از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت
:: ۱۶ ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان دعوت شدند توسط · منتشر شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ · بروز رسانی شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ بانوان بسکتبال با ویل
:: احتمال شناسائی بیماری آلزایمر ده سال پیش از بروز علائم
:: مرکز عملیات هوشمند اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود
:: تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان
:: نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی برگزار می‌شود
:: ما با هم به رویاهامان می‌رسیم
:: پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
:: قابلیت جدید گوگل پلی به یافتن سریع اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای افراد کم‌توان کمک می‌کند
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: مرهمی بر زخم های روزگار واکاوی تاثیر مددکاری اجتماعی در جامعه( بخش دوم) ::

مرهمی بر زخم های روزگار واکاوی تاثیر مددکاری اجتماعی در جامعه( بخش دوم)

در وجود ما اشتیاقی به ودیعه گذاشته شده که هرگاه برای دیگران قدم خیری بر می داریم، آرامش را در عمق روح و روان خود احساس کرده و یک پله به کمال نزدیکتر می شویم.ریشه مددکاری اجتماعی ناشی از تأثیر متقابل و نیز بسیار عمیق وضعیت زندگی افراد یک جامعه با یکدیگر است. در ایران از گذشته های دور مردم با تأسی از پیشوایان دینی رسیدگی به وضع نیازمندان، ایتام و در راه ماندگان را سرلوحه کار خود قرار داده و نسبت به پرداخت وجه خمس و زکات حساس بوده اند. ثبت صدها مورد وقف از گذشته تا امروز گواه دیگری بر این ادعاست. اولین و کامل ترین الگوی مردم کشورمان در مسیر مددکاری اجتماعی حضرت علی (ع) هستند. بزرگمردی که وصف نوازش های پدرانه اش ورد زبان همه بزرگمردان تاریخ از ازل تا ابد خواهد بود.
در سال 1326 هـ. ش در روستای عزآباد 36 کیلومتری یزد، از شکاف دیواری، وقفنامه ای به زبان عربی مربوط به قرن هفتم هجری کشف شدکه پانزده سال بعد، در سال 1341، در 209 صفحه در تهران به نام «جامع الخیرات» انتشار یافت. واقف این وقفنامه سید رکن الدین محمد از بزرگان یزد بوده است. سید رکن الدین شرح وظایف، چگونگی رسیدگی و کمک های اساسی و جزء به جزء امور بیماران و سایر مستمندان را در جامع الخیرات یاد کرده است. برای نمونه در یک مورد شرح می دهد که اگر کوزه آب «کودکان سقا» که در رهگذرها آب می فروخته اند و یا برای مردم به در منازلشان آب می برده اند، بشکند، از وجه خاصی باید برای آنها کوزه تهیه کنند، تا کودکان بینوا، بر اثر تهیدستی، دست از کوشش برندارند، و به گدایی و ولگردی روی نیاورند.
شاید این برنامه مکتوب را بتوان اولین گام در جهت ساماندهی مددکاری اجتماعی به صورت علمی و منظم در بافت قدیم جامعه ایرانی به حساب آورد.
به مددکاری اجتماعی نیازمندیم
مجید کاشانی جامعه شناس با گرایش مددکاری اجتماعی و عضو هیئت مدیره گروه مددکاری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز با ورق زدن فصل های مختلف تاریخ برایمان توضیح می دهد: «در سال 1359 همزمان با انقلاب فرهنگی این بحث مطرح بود که آیا رشته مددکاری برای جامعه ما ضرورت دارد یا خیر؟ از سوی دیگر چون در دوران قبل از انقلاب از عنوان این رشته برای نشان دادن چهره ای خیرخواهانه سوء استفاده کرده بودند، نظرها چندان مساعد نبود. در این میان عده ای با سعه صدر جلسات متعددی در تهران و قم برای بررسی ابعاد مختلف رشته مددکاری با حضور روحانیون و نیز دانشگاهیان تشکیل دادند. از محضر حضرت آیت الله جوادی آملی و حضرت آیت الله... مجتبی تهرانی کسب اطلاع شد که نهایتاً به ادامه این رشته در ایران رأی دادند.»
اما کاشانی با ابراز نارضایتی از کم کاری در تحول محتوای رشته مددکاری می گوید:« هنوز از لحاظ سرفصل های مطرح در دانشگاه نتوانسته ایم به یک محتوای کاملاً بومی در رشته مددکاری دست پیدا کنیم. ضرورت وجود رشته مددکاری در بدنه جامعه و سازمان های مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست، اما باید مددکارانی آگاه که از نیازهای جامعه اش با خبر هستند، تربیت کنیم تا درد اجتماع خود را بشناسند و در جهت رفع آن بکوشند.»
برنامه ریزی بلند مدت برای کمک به جامعه
مرد با شانه هایی فرو افتاده روبروی مددکار بهزیستی می ایستد و می گوید: «این پرونده پزشکی از کار افتادگی ام است. هر دو دخترم می توانند مستمری بگیرند، اگر می شود ما را در اولویت بگذارید.»
مددکار با لحنی مهربان و دلجویانه پاسخ می دهد: «چشم پدرجان، ولی یک مقدار طول می کشد. باید تحقیق کنیم.»
مرد این بار با لحنی شکسته و رنج کشیده می گوید: «آبرویم را گذاشته ام که به نزدتان آمده ام!»
مددکار صرفاً به صورت مادی کمک حال مددجو نیست. متأسفانه خیلی ها تصورشان از تابلو مددکاری نوعی بنگاه خیریه است. جمله آخر این پیرمرد را بخوانید: «آبرویم را گذاشته ام که به نزدتان آمده ام!»
مجید کاشانی می گوید: «مددکاری تلفیق علم و عمل با توجه به علوم عملی و روش های عینی در مواجهه با واقعیت های اجتماعی است. روش هایی که یک مددکار با توجه به تجربیاتش برای حل مشکلات هر کدام از مددجویان به کار می گیرد، هنر او را نشان می دهد.
مددکار باید یک دستورالعمل ویژه را طراحی کرده و با کمک مددجو به نتیجه برساند.»
وی ادامه می دهد: «مددکاری با سه رویکرد فردی، گروهی (خانواده) و جامعی (جامعه) صورت می گیرد. در ایران بیشتر از مددکاری فردی با تکیه بر تکنیک های مصاحبه رو در رو، مشاهده وضعیت زندگی از نزدیک، پرکردن پرسش نامه و... بهره می بریم. در برخی جوامع نیز بیشتر طبقه متوسط به مددکار مراجعه می کنند. در اروپا هم طبقات ضعیف، در کشور ژاپن آسیب دیدگان و اقشار ضعیف و در کشورهای متمول چون سوئد گاه حتی قشر مرفه نیز نیازمند خدمات مددکاری اجتماعی هستند.» وی ادامه می دهد:« در ایران مردم به دلیل عدم آگاهی اکثراً علی رغم مشکلاتی که دارند، کثرشأن می دادند زیر تابلو مددکاری قرار گیرند، لذا معمولاً افراد به شدت آسیب دیده مراجعه کنندگان مددکاران اجتماعی هستند. از طرفی باید صراحتاً گفت که در بحث مدکاری نه به تعداد کافی نیرو متخصص داریم و نه هزینه اش را که بتوانیم کل اقشار جامعه را پوشش دهیم. وی تاکید می کند: «دانش مددکاری هنوز هم آنچنان که انتظار می رود بومی نشده است.»
کاشانی با اشاره به این که مددکاری گروهی را تعطیل کرده ایم و صرفاً به بحث مددکاری فردی آسیب دیدگان پرداخته ایم، می گوید: «حال که شرایط این گونه است، بیاییم از طریق رسانه ها روحیه مددکاری خودجوش را در بین مردم رواج دهیم و به اصطلاح فرهنگ کدخدامنشی را به تصویر بکشیم. الگوی اصلی ما هم پیشوایان دینی و بزرگان باشند. البته خوشبختانه چنین روحیه ای در خون مردم ایران می جوشد. ضمناً در درازمدت به مددکاری جامعی روی خوش نشان داده و برنامه ریزی کلان در راستای مددکاری اجتماعی برای کل اقشار جامعه داشته باشیم.»
هماهنگی سازمان ها برای استفاده از مددکار
از قدیم گفته اند پول که باشد، همه چیز هست، ولی باید گفت کار که باشد، همه چیز مهیاست. وارد یکی از غرفه های زنان خودکفای تحت پوشش کمیته امداد می شوم. بوی تند ترشی بادمجان به مشام می رسد. از این قبیل غرفه ها در سال های اخیر در خیلی از نمایشگاه ها با هدف نمایش دستاوردهای افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و شهرداری برپا شده اند. کمیته امداد معمولاً هر ساله در جشن رمضان به نمایش این قبیل دستاوردهای هنری و صنعتی همت می گمارد. شهرداری در پارک های مهم شهر تهران بازارچه دائمی راه اندازی کرده است و بهزیستی نیز هرازگاهی نمایشگاه راه اندازی می کند. در بحث مددکاری و توانمندسازی باید این واقعیت را پذیرفت که تمام سازمان ها کار فردی را کنار گذاشته و به یک رویکرد جمعی گرایش پیدا کنند تا موفقیت بهتری حاصل شود.
یک زن خودکفا که با کمک وام های کمیته امداد امام خمینی(ره) کارش را آغاز کرده است، می گوید: «همسرم که فوت کرد، دائماً زیر پرچم اعضای فامیل بودیم. تصمیم گرفتم کاری را شروع کنم که با فضای کوچک خانه ام مناسب باشد. ابتدا در حد کمی برای مغازه های محل ترشی تهیه می کردم، کم کم چون کارم خوب بود، مشتری ها خودشان مستقیماً مراجعه کردند و سفارش دادند.»
در حالی که برایم مقداری ترشی مخلوط آماده می کند، روی ورقه ای شماره اش را نوشته و به دستم می دهد. انصافاً هم که این غرفه از همه غرفه ها شلوغ تر و پررونق تر است.
مددجویان در انتظار را تحت پوشش قرار می دهیم
فرید براتی سوده سرپرست دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که وظیفه اصلی آنها توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است، می گوید: «در سازمان بهزیستی کل کشور 3 تا 4 هزار مددکار مشغول به کار هستند. سازمان بهزیستی درتهران بیش از 10 هزار نفر را تحت پوشش خود دارد که قصد داریم تاپایان امسال به رقم 15 یا 16 هزار نفر برسیم.
امسال تلاش می کنیم همه پشت نوبتی هارا تحت پوشش قرار دهیم.»
وی ادامه می دهد: «در حال حاضر 23 کلینیک مددکاری در نقاط مختلف شهر تهران فعالند. 400 مرکز مشاوره نیز زیرنظر سازمان بهزیستی فعالیت می کنند که علاوه بر آن شهروندان می توانند از طریق تلفن از مشاوره تلفنی بهره مند شوند.
افرادی که می خواهند تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند باید به ستاد هماهنگی و پذیرش استان تهران واقع در پیچ شمیران مراجعه کنند.»
براتی سوده به تشریح چگونگی اعطای سهام عدالت به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی به ویژه زنان سرپرست خانوار می پردازد و می گوید: «یک سری از مشمولان تحت پوشش بهزیستی بوده اند، که در نوبت قرار گرفته اند. اما یک سری از خانم های جامعه که بعضاً دارای شغل هم هستند، ولی از این جهت که بالای 35 سال سن دارند و ازدواج هم نکرده اند، خود سرپرست محسوب می شوند. این قشر حتی اگر پدرشان هم در قید حیات باشد، در صورتی که سه ماه حق بیمه داده باشند (فرقی نمی کند که پیوسته یا منقطع) می توانند به بهزیستی مراجعه کرده و در لیست برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کنند.
شرط اصلی ثبت نام در لیست بهزیستی و مراجعه به مددکار بهزیستی است.»
این حرکت ها نمادین نیست
از اتفاقات تازه در عرصه مددکاری اجتماعی معرفی مددکاران نمونه کشور به همت سازمان بهزیستی در تیرماه 87 است.
از طرف دیگر خبر تأسیس اورژانس اجتماعی(123) نیز در ردیف خبرهای مهم این ماه قرار دارد. از سید حسین موسوی چلک مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی درباره تلاش برای شناسایی و رفع مشکلات مددجویان می پرسم، پاسخ می دهد: «دیر شروع کرده ایم، ولی می خواهیم فضای خالی بین خانه و پلیس را پر کنیم. رویکرد ما انسانی است. می خواهیم به فرض مثال آبروی دختری که از محیط خانه برای مدت کوتاهی خارج شده و حال بازگشته است، حفظ شود. به نظرشما این دختر را با ماشین نیروی انتظامی و دستبند به آغوش خانواده اش برگردانند، بهتر است و یا این که از طریق مشاوره های مددکاری زمینه برای بازگشتش فراهم شود؟»
موسوی چلک ادامه می دهد: «سعی داریم به قوانینی برسیم که به مداخله مددکار ابعاد جدیدتری ببخشد. این گونه به جای پلیسی کردن یک ماجرا، از پتانسیل مددکاران اجتماعی در حل مشکلات شهر استفاده می شود.»

   کیهان


  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 8314 بار   |   دفعات چاپ: 1685 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 226 بار   |   2 نظر
نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط shiva.moradi@gmail.com در تاریخ 1388/7/27
سلام دوست عزيز! اين اولين باري است كه به وب شما سرمي زنم و ازمطالبش استفاده مي كنم، وب زيبايي داريد. خوشحال مي شوم كه به وب من هم سري بزنيد و به يادگارخطي روي وبم بكشيد. با تشكرمديريت وب سایت؛ شيوامرادي، (کارشناس مددکاری اجتماعی و کارشناس ارشد جامعه شناسی). تابعد... ياحق.
www.eloquent.persianblog.ir
نظر ارسال شده توسط نام يا پست الکترونيک در تاریخ 1388/7/27
سلام دوست عزيز! اين اولين باري است كه به وب شما سرمي زنم و ازمطالبش استفاده مي كنم، وب زيبايي داريد. خوشحال مي شوم كه به وب من هم سري بزنيد و به يادگارخطي روي وبم بكشيد. با تشكرمديريت وب سایت؛ شيوامرادي، (کارشناس مددکاری اجتماعی و کارشناس ارشد جامعه شناسی). تابعد... ياحق.
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645