[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
قوانین::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست
:: افزایش ۲۴ برابری جمعیت سالمندان طی یک قرن
:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
:: نگرانی‌ها از حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان
:: راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲
:: قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط نیاز به اصلاح دارد
:: از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت
:: ۱۶ ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان دعوت شدند توسط · منتشر شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ · بروز رسانی شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ بانوان بسکتبال با ویل
:: احتمال شناسائی بیماری آلزایمر ده سال پیش از بروز علائم
:: مرکز عملیات هوشمند اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود
:: تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان
:: نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی برگزار می‌شود
:: ما با هم به رویاهامان می‌رسیم
:: پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
:: قابلیت جدید گوگل پلی به یافتن سریع اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای افراد کم‌توان کمک می‌کند
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: تلنگری برای حرکت دوباره چرخ زندگی واکاوی تاثیر مددکاری اجتماعی در جامعه ( بخش اول ) ::

تلنگری برای حرکت دوباره چرخ زندگی واکاوی تاثیر مددکاری اجتماعی در جامعه ( بخش اول )

سوزن با گردش چرخ خیاطی و صدای یکنواختی بالا و پایین می رود تا دو لبه پارچه را به هم وصل کند. ریتم یکنواخت چرخ برای لحظه ای ذهن زن را به گذشته های دور می برد، روزهای سخت تنهایی و بی پناهی. چه کسی حال زنی را می داند که با چند فرزند، شوهرش را از دست داده و یا بر اثر بیماری و سانحه ای او را ناتوان می بیند؟
چرخ می چرخد و سوزن آن کوک می زند، درست مثل چرخش چرخ روزگار که او را از زنی تنها و بی پناه به زنی مستقل و کارآمد مبدل کرد.
او امروز با دستان توانمندش از سوزن رنج به کوک های درشت وصل رسیده و پاره های زندگی اش را که می رفت تکه تکه جدا بیفتند، بار دیگر کنار هم می نشاند.
این همه خودباوری را مدیون ذهن روشنی است که در روزهای سخت به سراغش آمد و حس اعتماد به نفس را در جسم خسته اش زنده کرد، مدیون انسانی وظیفه شناس و ایثارگر به نام مددکار اجتماعی.
تصور بسیاری از افراد بر این است که مددکاری کمک های مستقیم به ویژه از جنبه مادی را شامل می شود که هرازگاه به فرد یا گروهی نیازمند تعلق می گیرد.
در حالی که مددکاری اجتماعی را فعالیت یا حرفه ای مبتنی بر مهارت و دانش خاص تعریف می کنند. مددکار، غباری را که بر روح مددجویان نشسته می تکاند، سخنانشان را به دور از قضاوت و سرزنش می شنود، سپس به نقاط توانمند وجود مددجویان که خفته است، تلنگری زده تا به اصطلاح خودشان را از نو پیدا کنند. مددکار برای چندمین بار به یادمان می آورد اولین و تنها کسی که کلید حل مشکلاتمان را در دست دارد، خودمان هستیم.
وقتی به خود اعتماد پیدا کردیم، وقتی استعدادها و توانمندی هایمان را یافتیم و در راه آموختن هنر و حرفه ای هدایت شدیم، تازه می فهمیم توانمندی های ناشناخته و نهفته در وجودمان به چه میزان بوده است؟
مددکار علاوه بر بیدار کردن توانمندی های ذاتی مددجو باید دایره اطلاعاتش به حدی باشد که جهت رفع مشکلات او را به مراکز و سازمان هایی که راه گشا هستند، معرفی و هدایت کند. در حقیقت باید دائماً در جستجوی سازمان ها و کانال هایی باشد که هر یک پتانسیل رفع مشکلی را دارند.
وقتی یک زن چراغ امید خانه می شود
دست های توانمند در این کارگاه مهارت آموزی، زنجیره ای ساخته اند تا با رضایت خاطر در سایه توانایی های شخصی شان- نه صرفاً کمک های مقطعی و حمایتی- از پس مایحتاج روزمره خود و خانواده شان برآیند. یکی پشت اورکت ها را می دوزد، یکی آستین ها را وصل می کند و دیگری دکمه می دوزد.
مددجویان از سه سازمان بهزیستی، کمیته امداد و شهرداری به این کارگاه معرفی شده اند. یکی از این بانوان که در گوشه سالن ایستاده و با چشمان تیزبین خود کیفیت را کنترل می کند، 13 سال پیش شوهرش فوت کرده است. 4 دختر دم بخت دارد. می گوید:«قبل از این که به این کار مشغول شوم، کارهای خرده ریز زیادی انجام می دادم و همیشه هم یک جای زندگی می لنگید. ازدواج دخترهایم به خاطر نداشتن جهیزیه به تاخیر افتاده بود، ولی پس از چند ماه آموزش در این مرکز بالاخره توانستم حرفه ای بیاموزم و درآمد ثابت، همیشگی و خوبی داشته باشم. می توانم از این مکان جذب کارگاه های بزرگتری شوم و دیگر نگرانی ندارم.»
حضور مددکار اجتماعی در بدنه سازمان های مختلف
سال های اخیر حرفه مددکاری آنچنان بال و پر گرفته که تقریباً اغلب سازمان ها نیاز به حضور مددکار را در مجموعه خود پذیرفته اند. سازمان هایی چون کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و ... از جمله سازمان هایی هستند که به نحو فعال از حضور مددکار اجتماعی بهره مند شده اند.
«زهرا شمس احسان» مسئول واحد آسیب های اجتماعی امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به این که حوزه آسیب ها حوزه بسیار گسترده ای است و تنها یک یا دو موضوع در آن نمی گنجد، توضیح می دهد:«توانمندسازی یعنی ایجاد و ارتقای توانایی ها، گسترش راهبردهای فردی و اجتماعی و برخورداری افراد از فرصت های اجتماعی برای تغییر زندگی شان و تاثیر این افراد بر محیط پیرامون خود.» وی به معرفی گروه های عمده هدف در واحد آسیب های اجتماعی امور بانوان شهرداری می پردازد:«مجرمین زن زندانی، دختران آسیب دیده اجتماعی و زنان معتاد.»
وی ادامه می دهد:«طرح مشاوره و روان درمانی در بند زنان زندانی اوین به تایید ریاست قوه قضائیه رسیده و هم اکنون علاوه بر راه اندازی دفتر مشاوره، برنامه های مددکاری به صورت فردی و گروهی توسط دو روانشناس و یک مددکار انجام می شود. دغدغه اصلی ما ایجاد فضای مناسب جهت حرفه آموزی و اشتغال زنان در محوطه زندان و آموزش خانواده هایشان برای پذیرش آنهاست به نحوی که بازگشت مجدد به محیط زندان نداشته باشند.»
وی ادامه می دهد: «در حیطه دختران آسیب دیده نیز سعی داریم یک سری برنامه ها برای مددجویان در تعامل با معاونت اجتماعی بهزیستی انجام دهیم. این برنامه ها ظرف یکی و دوماه آینده نمود پیدا می کنند.»
مسئول واحد آسیب های اجتماعی امور بانوان شهرداری تهران با تکیه بر آمار به موفقیت های ترک اعتیاد بانوان در کمپ چیتگر اشاره می کند ومی گوید: «تشکیل پرونده و پیگیری قضایی کار ما نیست، سعی می کنیم خود فرد برای کمک به خود پیشقدم شود. در سال 1386، 622 نفر در این کمپ ترک اعتیاد داشته اند که آمار نشان می دهد موفقیت 43 درصد بهتر بوده است.»
از این ستون به آن ستون فرج است
در گوشه دیگر سالن زن سرپرست خانوار دیگری نشسته که سه فرزند دارد اما سالهاست که از شوهر او خبری نیست!
سهیلا کلاهی مدیر مرکز مهارت آموزی کوثر(2) با خنده درباره او می گوید: «وقتی این جا آمد، می گفت تا به حال حتی یک دکمه مانتو را ندوخته ام، ولی حالا روزی 600اورکت را لبه دوزی می کند و برای هر لبه دوزی 25تومان دستمزد می گیرد.»
دختر جوان دیگری با چهره ای که در آن شادابی موج می زند، مشغول لبه دوزی است. این دختر از قشر دختران آسیب دیده بوده، که توسط مددکاران بهزیستی به این مرکز معرفی شده است. در حال حاضر هم به صورت نیمه وقت کار می کند و هم دانشجو است.
مدیرکارگاه توضیح می دهد: «امسال او را به عنوان کارگر نمونه کارگاه معرفی کردیم. واقعا زندگی اش از این رو به آن رو شده است.»
ضرورت معرفی فعالیت های مددکار اجتماعی
به جز گروه های هدف آسیب دیده، گروه هایی در جامعه وجود دارند که نیازمند توانمندسازی اند و زیرمجموعه اداره توانمندسازی شهرداری قرارمی گیرند. بررسی های آماری نشان می دهد که 10هزارزن سرپرست خانوار در سطح شهر تهران شناسایی شده اند اما تحت پوشش هیچ ارگانی نیستند. همه این گروه ها پس از شناسایی در حالی که دارای شرایط سنی کار باشند، سعی می شود به سمت مهارت آموزی هدایت شوند.
زن سرپرست خانوار به زنانی گفته می شود که گواهی فوت همسر یا طلاق دارند.
زنان خودسرپرست، دختران بالای 35سال هستند که ازدواج نکرده اند و از نعمت داشتن پدر یا قیم محروم هستند.
زنان بدسرپرست به زنان دارای همسر معتاد، بی کار، زندانی و مفقودالاثر گفته می شود که این گروه ها در حیطه توانمندسازی می گنجند.
شمس احسان تأکید می کند: «بحث حمایتی مادی نداریم و در حیطه توانمندسازی چه برای آسیب دیده ها و چه برای قشر بی سرپرست گام برمی داریم.
به دست مددجو ماهی نمی دهیم، ولی در حد توانمان ماهیگیری را به ایشان می آموزیم.
در دور جدید فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برنامه ها برای 10هزار زن سرپرست خانوار شهر تهران تدوین شده اند.»
مهدی امیر مطلق یکی از مددکاران مستقر در گرمخانه بهمن نیز می گوید:
«مردم اطلاعات کافی در مورد اقدامات انجام شده ندارند. خیلی از افراد بی سرپناه را می شناسم که نمی دانند گرمخانه چیست؟ جوان بی سرپناهی که شب اول در پارک می خوابد، خدامی داند چه خطراتی در کمینش است؟ نهایتش این است که توسط پلیس دستگیر می شود و برای او پرونده قضایی تشکیل می دهند، در حالی که در گرمخانه از خدمات مددکاری بهره مند شده و سوءپیشینه هم پیدا نمی کند. به نظر می رسد همه سازمان هایی که از موهبت حضور مددکار اجتماعی برخوردارند باید بیایند و در رسانه ها با مردم صحبت کنند تا اطلاعات بدهند.»
امیری مطلق گله مندانه ادامه می دهد: «توصیه اغلب خانواده ها به جوانان شرور و معتاد این است که ازدواج کنند تا درست شوند! مگر ازدواج بازپروری است. اگر خانواده ها پتانسیل مددکار اجتماعی را بشناسند به توصیه های بهتری رهنمون می شوند.»
و دوباره شروعی تازه تر
خانم مسن دیگری مشغول جیب دوزی است، روزانه 400تا جیب می دوزد و 450تا دم پا کار می کند. شوهرش از کار افتاده و دو دختر دوقلویش را سرپرستی می کند.
کلاهی مدیر کارگاه می گوید: «این خانم علی رغم بازدهی خوب کاری چون سنش بالای سن کار است، بیمه نیست. در تلاش هستم از طریق اداره کل امور بانوان شهرداری برای بیمه این قشر هم قدمی بردارم.»
خود را نبازید، درها بسته نیست
فرض کنید یک زن نه معتاد است و نه به زندان رفته، بلکه زن آبرودار و بی سرپرستی است که از نظر مالی محتاج محسوب شده و تا به حال شرایط حرفه آموزی را با توجه به کمبود امکانات نداشته است.
یک چنین شخصی باید در اولین فرصت به یکی از سازمان های کمیته امداد، بهزیستی و یا معاونت توانمندسازی شهرداری مراجعه کرده و نزد مددکاران چنین سازمان هایی ثبت نام شود. مددکاران درباره او تحقیق می کنند. سپس با توجه به علاقه اش به یکی از مراکز مهارت آموزی معرفی می شود. این افراد در حدود سه ماه آموزش می بینند، سپس یا توسط کارگاهی جذب کار می شوند و یا خود کارآفرین شده و در منزل درآمدزایی دارند.
در حال حاضر سازمان بهزیستی و شهرداری دارای مراکز مهارت آموزی فعال هستند.
کلاهی توضیح می دهد: «این مرکز دو سال است که راه اندازی شده و تاکنون 250نفر را آموزش داده ایم که 100نفر آنها در حال حاضر در این مکان مشغول به کار شده اند. اگر بتوانیم قسمت برش کارگاه را به جای دیگری منتقل کنیم، نیروهای بیشتری را جذب خواهیم کرد. در محیط کار ما مددکار به صورت مستقیم حضور ندارد، ولی عمده افرادی که این جا جمع هستند، از برکت خدمات مددکاری شناسایی و توانمندسازی شده اند و سپس برای مهارت آموزی به نزد ما آمده اند.»
کلاهی در ادامه می گوید: «ما در مناقصه ها شرکت می کنیم و وقتی پروژه ها و کار به ما محول می شود کار را شروع می کنیم. الان لباس سربازی و اورکت و یونیفورم نیروهای سپاه را می دوزیم.»
گالیا توانگر - روزنامه کیهان
 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 8779 بار   |   دفعات چاپ: 2153 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 254 بار   |   0 نظر
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645