[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
قوانین::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست
:: افزایش ۲۴ برابری جمعیت سالمندان طی یک قرن
:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
:: نگرانی‌ها از حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان
:: راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲
:: قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط نیاز به اصلاح دارد
:: از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت
:: ۱۶ ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان دعوت شدند توسط · منتشر شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ · بروز رسانی شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ بانوان بسکتبال با ویل
:: احتمال شناسائی بیماری آلزایمر ده سال پیش از بروز علائم
:: مرکز عملیات هوشمند اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود
:: تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان
:: نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی برگزار می‌شود
:: ما با هم به رویاهامان می‌رسیم
:: پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
:: قابلیت جدید گوگل پلی به یافتن سریع اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای افراد کم‌توان کمک می‌کند
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: استرس‌های کوچک آرزوهای بزرگ ::

استرس‌های کوچک آرزوهای بزرگ

 دکتر علیرضا آَشوری:

تمام مردم به‌طور روزمره با حجم متفاوتی از استرس روبه‌رو هستند.
گاهی شدت این استرس‌ها به‌گونه‌ای است که فکر و ذهن و توان فرد را به‌خود مشغول می‌کند و به‌عبارت ساده‌تر به دغدغه‌ای دائمی برای فرد تبدیل می‌شود.  نمونه‌های این قبیل استرس‌ها فراوان هستند؛ نگرانی برای مشکلات مالی و اقتصادی، دلشوره برای فرزندان، استرس برای مصادیقی که امنیت خانوادگی را به خطر می‌اندازد، اضطراب برای مشکلات کلان اجتماعی و... . هجوم چنین مشکلاتی برای هر کسی دغدغه و مشغولیت فکری شدیدی ایجاد می‌کند و شاید باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره فرد شود. طبعا مقاومت افراد هم دربرابر چنین مشکلاتی متفاوت است. برخی با توانایی تحسین برانگیزی با آنها روبه‌رو می‌شوند اما بسیاری تاب مقاومت ندارند و زود مقهور مشکلات می‌شوند.

اما نوع دیگری از استرس وجود دارد که تقریبا دیده نمی‌شود و بسیاری اصلا متوجه وجود آنها نمی‌شوند، ولی وجود دارد و می‌توان گفت نقش بسیار مهمی در تشدید استرس کلی جامعه بازی می‌کند؛ چیزی که در این مقاله از آنها با عنوان استرس‌های کوچک نام برده می‌شود.

می‌توان گفت استرس‌های کوچک (مینور) به واسطه مشکلات کوچکی ایجاد می‌شوند که تا حدودی غیرقابل پیش بینی هستند و گرچه اغلب خیلی زود حل و فصل شده و حتی به سرعت از ذهن پاک می‌شوند اما اعصاب خردکن هستند و تأثیری نامطلوب روی ذهن و روح به‌صورت نامحسوس باقی می‌گذارند. مثال‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت اما در اینجا باید اشاره کنیم که استرس مثل بسیاری مشکلات مخرب ذهنی، اثر تجمعی دارد و هر چه قدر بیشتر شود روی هم جمع شده و تأثیر شدیدتری اعمال خواهد کرد.

این استرس‌های کوچک و درگیری ذهنی ناشی از آنها می‌تواند آنقدر زیاد شود که توان فرد را برای مقابله با استرس‌های بزرگتر به‌شدت کاهش دهد. در واقع فرد چنان به لحاظ ذهنی و جسمی با این استرس‌های کوچک اما مداوم فرسوده شده که دیگر توانی برای مقابله و حل مشکلات بزرگتر ندارد. در چنین شرایطی ممکن است این‌طور به‌نظر برسد که با آدمی ضعیف طرف هستیم ولی شاید حقیقت چیز دیگری باشد.

به نظر می‌رسد این استرس‌های کوچک بیشترین حجم استرس موجود در جامعه را تشکیل می‌دهند و شاید اگر امکان کاهش این استرس‌ها وجود داشت هر فردی می‌توانست با قدرت بیشتری با استرس‌های کلان‌تر روبه‌رو شود.

سوهان‌های عصبی

از صبح که از خانه بیرون می‌آییم با مشکلات اعصاب خردکنی روبه‌رو می‌شویم که معمولا زود هم آنها را فراموش می‌کنیم ولی این مشکلات تأثیر عصبی نامطلوب خود را روی ذهن ما گذاشته‌اند.

اولین نمونه‌ای که می‌توان نام برد و همه هم آن‌را تجربه کرده‌اند مربوط به وقتی است که می‌خواهید جایی ثبت نام کنید یا از جایی تسویه حساب بگیرید. معمولا در این شرایط از شما تعدادی مدرک می‌خواهند. اگر گذارتان به چنین مکانهایی افتاده باشد دیده‌اید که اغلب مدارک مورد نیاز را فهرست وار نوشته‌اند و در جایی در معرض دید گذاشته‌اند. طبعا شما می‌روید و مدارک را طبق آنچه گفته شده تهیه می‌کنید.

اما وقتی برای انجام مراحل اداری مراجعه می‌کنید کارمند محترم از شما مدرک عجیب و غریبی در مایه‌های کپی شناسنامه پسرعمویتان را می‌خواهد(!) که البته در فهرست مذکور اثری از آن دیده نمی‌شود. شما 2 راه بیشتر ندارید. یا مثل اغلب مردم فقط دندان‌هایتان را از شدت عصبانیت روی هم بفشارید و در حالی‌که به زمین و زمان بد و بیراه می‌گویید و به خاطر وقت از دست رفته‌تان ناراحت هستید بروید و بعد از تهیه کپی شناسنامه پسرعمویتان! روز دیگری دوباره بیایید به این امید که کارتان بدون حرف و حدیث راه بیفتد.

اما اگر اهل دعوا و مرافعه باشید ممکن است کارمند مورد نظر را بازخواست کنید که طبق کدام بخشنامه و دستور اداری از شما چنین مدرکی می‌خواهد. اگر چنین بخشنامه‌ای وجود ندارد چرا سر خود چنین مدرکی می‌خواهد و اگر وجود دارد چرا در معرض دید نیست...  و خلاصه این قصه سر درازی پیدا می‌کند که گرچه امکان دارد با شکایت به رؤسای اداره، کارتان راه بیفتد اما قطعا مثل مورد اول اعصابتان به‌شدت خرد خواهد شد. البته به هرحال کارتان در نهایت راه می‌افتد.

راه حل پیشنهادی ما این است که چندان به آن چیزی که می‌بینید اعتماد نکنید و اگر دوست ندارید وقتتان تلف شود قبل از مراجعه تمام مدارک مورد نیاز بر حسب آنچه خودتان فکر می‌کنید ممکن است مورد نیاز باشد، حتی کپی شناسنامه همسایه‌ها و
 فک و فامیل را به همراه داشته باشید و امیدوار باشید که مشکلی پیش نمی آید.
اما‌  ای کاش کارمندان محترم برخی ادارات دولتی و خصوصی مطابق بخشنامه‌ها عمل کنند و برای از سر باز کردن ارباب‌رجوع مدارک فضایی و افسانه‌ای طلب نکنند.

دومین مشکل شایعی که می‌تواند باعث استرس شود بحث شیرین حمل‌ونقل است. بدون شک رانندگان تاکسی یکی از عجیب‌ترین اصناف کشور ما هستند که فکر نمی‌کنم کسی درست فهمیده باشد که این افراد دقیقا بر چه مبنایی از مسافران کرایه می‌گیرند. حتما برایتان پیش‌آمده که سوار تاکسی خطی شوید. معمولا روی شیشه جلو کرایه آن خط نوشته شده است، اما وقتی می‌خواهید پیاده شوید گاهی پیش می‌آید که راننده 25 یا 50 تومان بیشتر از آن کرایه‌ای که روی شیشه نصب شده از شما طلب می‌کند.

علت معلوم نیست، اگر هم با راننده جر و بحث کنید فایده‌ای ندارد و او مثل سایر همکاران خود در آن مسیر دلایل بسیار محکمی از قبیل بنزین، لاستیک، گرانی و... را پیش می‌کشد و آخر سر می‌گوید آخه 25 تومن هم شد پول! اما خوب دادن پول زور کار سختی است. دادن یا ندادن این پول در هر 2 صورت اعصاب خردکن است. تکلیف مسافربرهای شخصی که معلوم است.  (راستش راه حلی نمی‌توان برای این مشکل پیشنهاد کرد. امیدوارم که فقط اعصابتان کمتر خرد شود!)

سومین مشکل شایعی که می‌توان به آن اشاره کرد بی‌قیدی بسیاری از مردم در قبال جای پارک خودرو است. در مراکز خرید شلوغ بسیاری از مردم متأسفانه خودروی خود را در محل رفت‌وآمد یا دور زدن سایر خودرو‌ها پارک می‌کنند، یا اینکه جلوی در پارکینگ پارک می‌کنند و یا اینکه وقتی با بدبختی جای پارک پیدا کردید و منتظرید خودروی قبلی به‌طور کامل از محل خود خارج شود یک‌ مرتبه ‌خودروی دیگری با پر رویی می‌آید و آنجا پارک می‌کند و حتی به ریش شما هم می‌خندد، یا اینکه خودرویی می‌آید و طوری پارک می‌کند که شما نمی‌توانید از پارک بیرون بیایید و...، در این یک مورد که واقعاً هیچ راه منطقی وجود ندارد، یا باید عصبانیت خود را کنترل کنید و مثل یک جنتلمن رفتار کنید که آن‌وقت تا مدتی باید مراقب فشار خونتان باشید، اگر هم بخواهید دعوا راه بیندازید، مطمئنا وضع بهتر نمی‌شود و حتی در بهترین حالت هم باز اعصابتان برای مدت زیادی به هم خواهید ریخت. راه حل فقط خواهش از مردم است که لطفا کمی، فقط کمی مراعات دیگران را بکنید.

دارویی به نام مدارا

نتیجه طبیعی چنین رفتارهایی تشدید استرس فردی است.  فردی که دچار چنین استرس‌های متعدد اما کوچک می‌شود به‌طور طبیعی بداخلاق و کم طاقت خواهد شد و البته احتمالا خودش هم نمی‌داند که چرا تا این حد ناراحت و بدقلق شده است.  جمع شدن این استرس‌های کوچک اما زیاد بالاخره کاسه صبر هر کسی را لبریز می‌کند و ممکن ‌است او نسبت به یک اتفاق خیلی ساده واکنشی انفجاری و دور از تصور از خود نشان دهد یا اینکه در مقابل بروز یک مشکل ساده خیلی راحت از پای درآید.

دلیل اصلی چنین اتفاقاتی می‌تواند به جای کم طاقت بودن فرد، تمام شدن ظرفیت او در برابر استرس‌های متعدد و کوچکی باشد که در بالا فقط به 3 مورد از آنها  اشاره شد.  مهم‌ترین راه کاهش این قبیل استرس‌ها تلاش خود ماست. اگر هر کسی فقط کمی مسئولیت‌پذیر باشد این مشکلات تا حد فوق‌العاده‌ای کمتر خواهد شد

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 1769 بار   |   دفعات چاپ: 687 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 50 بار   |   0 نظر
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645