[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره پایگاه::
اخبار و رویدادها::
مقالات::
قوانین::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست
:: افزایش ۲۴ برابری جمعیت سالمندان طی یک قرن
:: مصاحبه دکتر شریفی : سالمندی آخر خط نیست
:: نگرانی‌ها از حذف ردیف بودجه حمایت از معلولان
:: راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲
:: قانون جوانی جمعیت در موضوع مقابله با سقط نیاز به اصلاح دارد
:: از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت
:: ۱۶ ورزشکار به اردوی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان دعوت شدند توسط · منتشر شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ · بروز رسانی شده ۵ بهمن ۱۴۰۱ بانوان بسکتبال با ویل
:: احتمال شناسائی بیماری آلزایمر ده سال پیش از بروز علائم
:: مرکز عملیات هوشمند اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود
:: تجربه لذت بازی با PS۵ برای معلولان
:: نمایشگاه عروسک‌های با نیازهای ویژه و کتاب‌های حسی لمسی برگزار می‌شود
:: ما با هم به رویاهامان می‌رسیم
:: پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت
:: قابلیت جدید گوگل پلی به یافتن سریع اپلیکیشن‌های بهینه‌شده برای افراد کم‌توان کمک می‌کند
:: یادداشت مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان به بهانه روزجهانی منع کار کودک
:: رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران : این برچسب که عموم کودکان کار در باندها هستند را قبول ندارم/ مشکل، خانواده فقر است
:: اطلاعیه فراخوان مقاله برای کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۱
:: تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شبکه ملی توانبخشی کشور امضا شد
:: ثبت‌نام دوره‌های آموزش آنلاین رایگان خیریه رعد ویژه افراد دارای معلولیت آغاز شد
مفاد قانون جامع معلولین

ماده1. دولت موظف است زمینه های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم وحمایت های لازم را از آنها به عمل آورد.

 تبصره. معلول در این قانون به افرادی اطلاق میگردد که به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی،روانی یا توأم ، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد. به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود.

ماده 2. کلیه وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.

تبصره1. وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره مندی معلولان ، ساختمانها و اماکن عمومی ، ورزشی ، تفریحی ، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه های مصوب سالانه خود مناسب سازی نمایند.
تبصره 2. شهرداریها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمانها و امکان عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند.
تبصره 3 . سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر امر مناسب سازی ساختمانها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه های مذکور در ماده فوق نظارت و گزارشات اقدامات آنها را درخواست نماید.
تبصره 4 . آیین نامه اجرایی ماده فوق ظرف سه ماه مشترکا توسط وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 3. سازمان بهزیستی کشور موظف است در چارچوب اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سالانه اقدامات ذیل را به عمل آورد:

    الف . تامین خدمات توانبخشی ، حمایتی ، آموزشی و حرفه آموزی موردنیاز معلولان با مشارکت خانواده های معلولان و همکاری بخش غیردولتی (خصوصی ، تعاونی ، خیریه) و پرداخت یارانه (کمک هزینه ) به مراکز غیردولتی و خانواده ها .

  ب. گسترش مراکز خاص نگهداری ، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (معلولان نیازمند ، معلولان بی سرپرست ، معلولان مجهول الهویه ، معلولان با ناهنجاریهای رفتاری) با همکاری بخش غیر دولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه (کمک هزینه) به آنها.

  ج. تامین و تحویل وسایل کمک توانبخشی موردنیاز افراد معلول .

  د. گسترش کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان و ارایه خدمات توانبخشی حرفه ای به معلولان جهت توانمندسازی آنان.

  تبصره . کارگاه های آموزشی ، حمایتی و تولیدی معلولان موضوع ماده فوق از شمول قانون کار مصوب 29/8/1369مستثنی خواهد بود.

ماده 4- معلولان می توانند در استفاده از امکانات ورزشی ، تفریحی ، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو ، هواپیما ، قطار) از تسهیلات نیمه بها بهره مند گردند.

تبصره . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تربیت بدنی و شهرداریها موظفتند کتابخانه ، اماکن ورزشی ، پارک و امکان تفریحی خود را به نحوی احداث و تجهیز نمایند که امکان بهره مندی معلولان فراهم گردد.
ماده 5. افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می گیرند.

ماده 6. یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده (هر دو یا یکی از آنها معلول باشد) و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردد.

تبصره . همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می نمایند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می گردند.

ماده 7. دولت موظف است جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:
الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی ، پیمانی ، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها ، شرکتها و موسسات ، شرکتها ، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط .

  ب. تامین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می گیرند .

  ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی ، خدماتی ، عمرانی و صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد .
د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می گردد.

  ه . پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغالزا به شرکتها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افراد معلول است.
و. اختصاص حداقل شصت درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها ، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی ، حرکتی .

  ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها ، شرکتها و نهادهای عمومی به معلولین جسمی ، حرکتی.

تبصره 1. کلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود ، افراد نابینا و ناشنوا و معلولین ضایعات نخاعی واجد شرایط را رأسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

  تبصره 2. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است سه درصد از مجوزهای استخدامی سالانه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات دولتی ، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی را کسر و در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دهد تا نسبت به برگزاری آزمون استخدامی اختصاصی برای معلولین واجد شرایط با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام و معلولین واجد شرایط پذیرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفی نماید.

  تبصره 3. سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود ، صندوق فرصت های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آن را به تصویب هیات وزیران برساند.

  تبصره 4. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است آموزش های لازم فنی و حرفه ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تامین نماید.

ماده 8. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه های آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی ، بهره مند گردند.
تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 9. وزرات مسکن و شهرسازی ، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظفند حداقل ده درصد از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

تبصره 1. سیستم بانکی کشور مکلف است ، تسهیلات اعتباری یارانه دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین کند و به معلولان یا تعاونی های آنها و یا موسسات خیریه ای که برای معلولان مسکن احداث می نمایند پرداخت کند.

  تبصره 2. سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور یا تعاونی ها و موسسات خیریه ای که برای آنان مسکن احداث می نمایند قرار دهد.

  تبصره 3. معلولان از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی ، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می گردند.

  تبصره 4. سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمکهای یارانه ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره برداری آنها را مطابق آیین نامه ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد به معلولان و مدد جویان واحد شرایط واگذار نماید.

ماده 10. میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری ، خدمات توانبخشی و آموزشی و حرفه آموزی معلولان همه ساله با درنظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و تورم سالانه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت بازرگانی تهیه و قبل از خرداد ماه هر سال به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 11. مرکز آمار ایران مکلف است در سرشماری های عمومی جمعیت کشور به نحوی برنامه ریزی نماید که جمعیت افراد معلول به تفکیک نوع معلولیت آنها مشخص گردد.

ماده 12. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه های خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه های سازمان بهزیستی کشور و آشنایی مردم با توانمندیهای معلولین اختصاص دهد.

ماده 13. سازمان بهزیستی کشور موظف است با ایجاد ساز و کار مناسب ، نسبت به قیمومیت افراد معلول اقدام نماید ، دادگاهها موظفند در نصب یا عزل قیم افراد معلول صرفا از طریق سازمان مذکور عمل و مبادرت به صدور حکم نمایند.

تبصره 1. سازمان بهزیستی کشور موظف است جهت دفاع از حقوق افراد معلول ، در محاکم قضایی وکیل تعیین نموده و به دادگاه مربوطه معرفی کند.

  تبصره 2. آیین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 14. مودیان مالیاتی می توانند از طریق سازمان بهزیستی کشور و با نظارت آن جهت احداث مراکز توابخشی ، درمانی و حرفه آموزی و مسکن مورد نیاز افراد معلول اقدام نمایند . گواهی هزینه مودیان مالیاتی در موارد فوق که به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد به عنوان هزینه قابل قبول مالیایت آنان تلقی می گردد.

تبصره . آیین نامه اجرایی این ماده مشترکا توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ قانونی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده 15. روسای سازمانهای بهزیستی استانها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت نمایند.

تبصره . به منظور کمک به اشتغال معلولان و مددجویان رئیس سازمان بهزیستی کشور مجاز است در جلسات شورای عالی اشتغال شرکت نماید.

ماده 16. اعتبار مورد نیاز اجرای این قانون از محل منابع زیر تامین می گردد:

1. محل اعتباراتی که دستگاهها و نهادها حسب وظایف قانونی در قوانین بودجه سالانه منظور می نمایند.
2. از محل اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای سازمان بهزیستی کشور که تاکنون از محل اعتبارات مذکور خدمات لازم را به معلولان ارایه می داده است.

  3. از محل وجوه واصله از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور.

  4. از محل صرفه جویی در هزینه های دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که میزان سالانه آن برای هر یک از دستگاه ها و شرکت ها و نهاد ها را هیأت وزیران مشخص می نماید.

  تبصره 1. آیین نامه اجرایی این ماده توسط سازمان بهزیستی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

  تبصره 2. آن تعداد یا بخشی از مواد این قانون که نیاز به اعتبار جدیدی داشته باشد مادامی که اعتبار لازم از محل منابع مذکور در این ماده .تامین نگردد ، اجرا نخواهد شد.

:: مناسب سازی محیط شهری ضمانت اجرا می خواهد ::

دبیر اجرایی دومین همایش مناسب سازی محیط شهری برای جانبازان و معلولان

مناسب سازی محیط شهری ضمانت اجرا می خواهد

 سید حسین قاآنی : مناسب سازی محیط شهری یک مسأله عمومی است و برای محقق شدن این امر باید همه دستگاه ها و وزارتخانه های دولتی همکاری کنند.
«فرزانه سجادی» دبیر اجرایی دومین همایش مناسب سازی محیط شهری برای جانبازان و معلولان در گفت وگو با خبرنگار «ایران» با اعلام این مطلب گفت: مشارکت همه قشرهای مردم بویژه جانبازان و معلولان و سازمان های مردم نهاد (NGO) می تواند در تغییر نگرش مسئولان نسبت به اجرای کامل طرح مناسب سازی شهری مؤثر باشد.
وی افزود: هم اینک برخی از دستگاه ها با تخصیص اعتبار طرح ها و برنامه هایی برای مناسب سازی انجام داده اند که این طرح ها مربوط به تسهیلات رفت وآمد برای جانبازان و معلولان در همه نقاط کشور است.
وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در زمینه مناسب سازی به وسیله برخی از نهادها و وزارتخانه های دولتی اظهار داشت: وزارت راه و ترابری از لحاظ مالی و علمی اعتبار قابل توجهی را برای مناسب سازی و ساماندهی خطوط هواپیمایی، خطوط ریلی و پایانه های مسافربری اختصاص داده و در بخش هایی مثل هواپیمایی و راه آهن با ساخت پله برقی و ایجاد رمپ هایی برای جانبازان و معلولان اقدامات خوبی صورت گرفته است.
دبیر اجرایی دومین همایش مناسب سازی محیط شهری درباره مناسب سازی حمل ونقل درون شهری و برون شهری ویژه جانبازان و معلولان گفت: در این بخش شرکت واحد اتوبوسرانی برای خطوط پرتردد در سطح شهر صندلی هایی برای جانبازان و معلولان اختصاص داده که با این اقدام تا حدودی از مشکلات تردد آنها کاسته خواهد شد.
سجادی افزود: البته در دیگر وسایل نقلیه درون شهری عمومی مثل تاکسی ها و مسافربرهای شخصی نیز باید تسهیلات برای رفت وآمد جانبازان و معلولان در نظر گرفته شود که هم اینک سازمان تاکسیرانی مشغول بررسی این مسأله است.
وی بررسی طرح های مطالعاتی و پژوهشی در حوزه مناسب سازی حمل ونقل درون شهری و برون شهری را ضروری دانست و اظهار داشت: در دومین همایش مناسب سازی محیط شهری تلاش می شود تا پیشرفت ها و تکنولوژی ای که در بخش حمل ونقل ویژه جانبازان و معلولان ارائه شده بررسی شود. همچنین در این زمینه پژوهش ها و مطالعاتی که صورت گرفته ارائه خواهد شد تا از این طریق بتوان با سرمایه گذاری نهادها و وزارتخانه های دولتی خدمات و تسهیلات بیشتری را ایجاد کرد.
وی با اشاره به همکاری های وزارت آموزش و پرورش با بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه مناسب سازی گفت: در مذاکراتی که با مسئولان آموزش و پرورش صورت گرفت، مقرر شد این وزارتخانه بحث مناسب سازی را در کتاب های درسی بگنجاند تا از طریق آموزش و پرورش و فرهنگ سازی، دانش آ موزان با جایگاه جانبازان و معلولان بیشتر آشنا شوند.
دبیر اجرایی دومین همایش مناسب سازی شهری درباره دسترسی جانبازان و معلولان به IT و دولت الکترونیک گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که در حال حاضر جانبازان و معلولان با آن درگیر هستند مسأله استفاده از خدمات سیستم های الکترونیکی است. برای مثال هم اینک در سراسر کشور عابربانک ها خدمات مالی ارائه می کنند که در این میان گروهی از جانبازان با توجه به نوع معلولیت و جراحتی که دارند قادر نیستند از این خدمات استفاده کنند.
وی افزود: انتظار از مسئولان بانکی کشور این است که شرایط و امکاناتی را فراهم کنند تا جانبازان و معلولان بویژه جانبازان نابینا هم بتوانند همه امور بانکی و مالی خود را انجام دهند.
سجادی افزود: متأسفانه در بخش مخابرات، جانبازان و معلولان با مشکلاتی روبه رو هستند برای مثال در حال حاضر باجه های تلفن طوری طراحی شده اند که جانبازان یا معلولان ویلچری نمی توانند از این وسیله استفاده کنند. بنابراین ضروری است مسئولان مخابرات با ایجاد سیستم هایی برای جانبازان و معلولان شرایطی را فراهم کنند تا آنها نیز از این وسیله ارتباطی به نحو احسن استفاده کنند.
وی اقدام های انجام شده برای مناسب سازی در سطح وزارتخانه ها و نهادهای دولتی را متفاوت عنوان کرد و گفت: با توجه به مصوبه هیأت وزیران هر یک از وزارتخانه ها و نهادهای دولتی بخشی از اعتبار خود را باید برای مناسب سازی اختصاص دهند که در این زمینه تاکنون اقدام هایی انجام شده است اما این اقدام ها متمرکز نیست.
دبیر دومین همایش مناسب سازی محیط شهری یکی از مشکلات اصلی جانبازان و معلولان در سطح شهر را تردد آنها با وسایل نقلیه عنوان کرد و گفت: وسایل نقلیه عمومی آن گونه که باید برای جانبازان طراحی نشده است و اکثر جانبازان و معلولان برای سوار و پیاده شدن با مشکل مواجه هستند حتی در این زمینه برخی از آنها مجبورند برای تردد در سطح شهر از وسایل نقلیه خصوصی استفاده کنند که هزینه پرداخت کرایه برای آنها بسیار سنگین است و در این زمینه باید چاره ای اندیشیده شود.
وی افزود: البته در بعضی مواقع هم برخی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی و خصوصی به خاطر شرایط جسمی جانباز و معلول از ارائه خدمات به آنها صرف نظر می کنند به همین خاطر برخی از جانبازان و معلولان باید برای رسیدن به مقصد ساعت ها در خیابان ها معطل بمانند. سجادی با اشاره به مناسب سازی فضاهای شهری در کشورهای جهان گفت: در حال حاضر در حدود ۱۵-۱۰ درصد از جمعیت جهان دچار معلولیت های مختلفی هستند که تعداد آنها رقم قابل توجهی را دربر می گیرد. به همین علت در بسیاری از کشورهای اروپایی و خارجی متخصصان و طراحان فضای شهری طرح ها و برنامه هایی را به اجرا درآورده اند تا معلولان بتوانند به راحتی امور شخصی خود را انجام دهند و در این زمینه پیشرفت قابل توجهی داشته اند. وی افزود: البته برخی از کشورهای اروپایی در مقایسه با کشور ما به لحاظ امکانات و خدمات در سطح برابری قرار دارند اما تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در آن کشورها قانونی که وضع شده همه را ملزم کرده تا آن را اجرا کنند اما در کشور ما به رغم تصویب قانون، ضمانت اجرایی آن مشخص نیست. به همین خاطر ما در حال حاضر نمی توانیم وزارتخانه یا دستگاهی را ملزم کنیم تا مناسب سازی را در حوزه کاری خود انجام دهد. البته پیگیر امور هستیم و در این زمینه با جلساتی که تشکیل می شود نمایندگان دستگاه ها گزارش های خود را درباره مناسب سازی محیط شهری ارائه می کنند.
دبیر دومین همایش مناسب سازی محیط شهری گفت: پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان از همه مراکز علمی، استادان دانشگاه ها و متخصصان دعوت می کند با ارائه مقاله و پژوهش های خود در زمینه مناسب سازی محیط شهری جانبازان و معلولان این پژوهشکده را یاری کنند و آخرین مهلت دریافت مقالات پایان مردادماه سال جاری است.

• ایران
 

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 1904 بار   |   دفعات چاپ: 829 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 65 بار   |   0 نظر
اولین سایت مددکاری اجتماعی ایران http://www.socialworkeriran.com
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645